The Impossible Run, Alecta och Norsk Fisk var vinnare i Stockholm Sound Award 2017.
Priset som instiftades av Resumé och Bauer Media delades ut för första gången.
Förutom en glasskulptur skänktes 60 000 kronor i vinnarnas namn till Musikbojen. En nystartad stiftelse som verkar för att utsatta barn och ungdomar får tillgång till musikterapi.
Vinnare Årets ljudinnovation
The Impossible Run
Byrå: McCann Stockholm
Kund: Lexter Ljuddesign AB
Produktionsbolag: Lexter Ljuddesign i samarbete med Bacon Productions
Bidraget: http://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mcid=AEA021680e56c371
Motivering:
”Årets ljudinnovation har med en banbrytande ny teknik påvisat samspelet mellan människa och maskin och att ljudet möjliggör det omöjliga. Vinnaren har skapat nya förutsättningar för många individer och kanske skapat en ny OS-gren i parasport?”
The Impossible Run är ett experiment utfört för att undersöka om det går att hjälpa synskadade idrottare genom en funktionsfokuserad ljudlösning baserad på riktad högtalarteknik och noga producerat ljudinnehåll.
Vinnare Årets ljudbranding
Branding: Bring the world to A6
Kund: Alecta
Produktionsbolag: Radja AB
Bidraget: http://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mcid=10C902C20e56c371
Motivering:
”Årets vinnare har skapat en innovativ och underfundig branding som tar oss tillbaka i tiden men med en modern och spännande touch. Med finess har influenser från olika delar av världen blandats. Dessa har gifts ihop via ett rytmiskt fundament som har sina rötter i varumärket. Tillsammans blir detta en variationsrik upplevelse i flera dimensioner.”
– Det är roligt att det nu även i Sverige finns ett pris som sätter fokus på vilket fantastiskt verktyg ljud är. För oss är det ett bevis för att ljud kommer att vara en självklar del av framtida varumärkesplattformar, säger Anna Kind, vd på ljuddesignbyrån Radja.
Vinnare Årets röst
Röst: Lars Karlberg
Röstagentur: Audio To Me
Kund: Norsk Fisk
Bidraget: https://m.youtube.com/watch?v=KCx7S8v4n6w
Motivering:
”Årets vinnare är en karaktäristisk röst som är trygg, stabil och sticker ut i bruset. Rösten förmedlar bilden och berättelsen på ett trovärdigt sätt och får lyssnaren att stanna kvar. Rösten förstärker budskapet från annonsören och lyckas försätta lyssnaren i en annan miljö och bli ett med naturen. Denna röst vill vi höra mer av.”
– Ytterst stolt och hedrad över att erhålla pris för VR/360-kampanjen för Norsk Fisk, säger Lars Karlberg som vann Årets Röst.