På Nine Yards har det hänt mycket under det senaste året. Byrån har genomfört ett omfattande utvecklingsarbete och i samband med de blir också Fredrik Göransson, medgrundare och strategichef, ny vd.
– Vi har gjort en väldigt fokuserad satsning på att växla upp verksamheten och ta brand experience-begreppet till nästa nivå. Nu har alla en klar bild över hur vi genom upplevelser kan hjälpa våra kunder att öka preferensen för varumärket, säger Fredrik Göransson och menar att det låter mer drastiskt än vad det egentligen är, att en person i ledande befattning väljer att sluta på firman.
– Det ligger ingen som helst konflikt bakom. Göran är en väldigt nära vän som har lagt ned hela sin själ i verksamheten. När man under lång tid jobbar intensivt med förändringsprocesser, blir man ofrånkomligt själv en del av förändringen. För mig som har levt med det här bolaget sedan starten är det väldigt logiskt.
Utvecklingsarbetet har redan burit frukt. Under 2016 ökade omsättningen med 19 procent till 121 miljoner kronor och byråintäkten ökade med 10 procent.
– Det har varit ett privilegium att få vara en del av Nine Yards, först som styrelseordförande och sedan som vd. Det känns fantastiskt bra att lämna över till Fredrik och den nya ägarkonstellationen i det starka moment som byrån är inne i. Jag är helt övertygad om att deras fokus på att fortsätta utveckla nyskapande upplevelser kommer vara framgångsrikt, säger Göran af Klercker.
Göran af Klercker jobbar kvar på Nine Yards september månad ut. Nine Yards har cirka 50 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo.
Tidigare artiklar om Nine Yards: