Janne Björge startar upp rådgivningsgruppen Second Opinion med en ett gäng tungviktare i branschen, rapporterar Resumé.
Han var tidigare med och grundade Brand Experience-byrån Nine Yards 2004. Sedan dess har mycket hänt – nya delägare har kommit in i bolaget och byrån har växt. Men nu bestämmer sig Janne Björge för att lämna sina åtaganden och sälja sin andel på 36 procent i bolaget.
– Det är en stor snyting för egot när man inser att man inte är så viktig lägre. Men kollegorna har varit fantastiska och hjälpt mig igenom min egokris. Nu känns det som en lång utandning. Jag har lovat familjen att spendera mer tid med dem i 14 år. Nu kan jag plötsligt det, säger han till Resumé och fortsätter:
– Jag är verkligen lycklig nu. Alla borde testa att jobba som svin och sedan sälja.
En del av pengarna från aktierna tänker han investera i den Londonbaserade byrån The Experience is the marketing. Han storsatsar även på bolaget Second Opionion som han driver tillsammans med Fabian Bengtsson, ägare av och tidigare vd på Siba/NetOnNet, David Sandström, tidigare vd på DDB Stockholm, Farfar-grundaren Matias Palm-Jensen, Jessica W Sandberg, River, tidigare SOS Barnbyar, Navid Modiri, samtalsaktivist och processledare och Anna Frankzen Starrin, trendanalytiker.
I juni lämnar han över rollen som styrelseordförande till Rasmus Jakobsson.
Nine Yards ägs nu av:
Daniel da Silva, Executive Creative Director och anställd i byrån 2005.
Göran af Klercker, vd sedan mars 2016, tidigare styrelseordförande.
Daniel Eriksson, Kundansvarig på byrån sedan 2010.
Mats Nilsson, ansvarig för Nine Yards Malmö sedan starten 2013.
Evelyn Klavberg, var med från starten.
Fredrik Göransson kom in redan 2005.
Läs även Eventeffects tidigare artikel om Nine Yards-grundaren: ”Ägarförändringar i växande Nine Yards”