En krönika innebär också tankar om framtida utmaningar. Jag ser inte så många nya företeelser och det känns lite skrämmande. Vad har jag missat eller vad är det jag inte vill se? Eller är det så enkelt som att vi upplever en stabilare tillvaro där det finns utrymme för fler positiva signaler?
TROTS VÄRLDSLÄGET EN LJUSARE FRAMTID
Även nästa år kommer vi påverkas av världsläget, konjunktursvängningar, åtdragna budgetar, sena bokningsförfrågningar och ett mindre förutsägbart mötesbeteende. AI:s möjligheter och utmaningar kommer ställa krav på oss som leverantörer att vara lyhörda och anpassa våra tjänster.
Utan att förminska världsläget och ekonomiska effekter så vill jag påstå att formen för mötes- och eventmarknaden har stabiliserat sig genom att efterfrågan återigen ökar. Under hösten har bokningsfönstret blivit längre vilket ger en signal om framtidstro. Framför allt gäller detta för större möten. Mindre möten hålls ofta inom det egna kontoret, digitalt eller så kan det resultera i en bokning på kort varsel. Ett events innehåll och kvalitet är det allra viktigaste för en bra mötesinvestering. 2026 har en stark ingång, vilket också ger positiva signaler!
NYA TRENDER FÖDER MOTTRENDER
AI blir en allt större del av vår vardag med möjligheter till högre effektivitet och nya sätt att skapa upplevelser. Men parallellt med det växer också en mottrend, ett önskat förhöjt värde av den autentiska upplevelsen, där vi möts och umgås på riktigt. Storytelling och äkta upplevelser blir allt mer värdefulla när vi nu vill lyfta upp blicken från det digitala och uppleva något autentiskt. Ansvaret för att föra vidare det autentiska mötet till nya generationer har seglat upp som ett värde där vår industri har ett ansvar. Vilken motivation för utveckling!
NYA UPPLEVELSER PÅ HEMMAPLAN
Hållbarhetsfrågor ligger fortfarande högt upp på agendan. Det är dessutom viktigt att kunna mäta vilken miljöpåverkan ett möte eller event har. Adderar vi på en allmän oro för det som sker i omvärlden så är det mer intressant att stanna på hemmaplan och skapa unika upplevelser i närområdet.
Under 2024 har vi inom Cirkus Venues sett just större event och Take Overs öka till förmån för att genomföra möten utomlands. Samtidigt ser internationella kunder Sverige som ett hållbart resmål. Fler och fler arbetsplatser vill dessutom träffa sina medarbetare och kollegor IRL – inte endast via Teams. Policys för att jobba hemma skruvas och utmanas av medarbetarnas nya vanor. Det blir spännande att se om behovet av mindre möten kommer att öka som en följd av återflytten till kontoret. Oavsett vad så kommer hybridkontoret finnas kvar då det finns uppenbara vinster för både företag som medarbetare.

VÅRA VENUES RUSTADE FÖR SIN SAMTID OCH FRAMTID
På vår gröna nöjes-ö Kungliga Djurgården, mitt i Stockholm, kan vi erbjuda alltifrån ett litet och effektivt möte till en storslagen Take Over av hela Cirkus kvarteret. Här finns kulturskatter som stödjer autenticitet och storytelling. Ett anrikt Hasselbacken som fyller 260 år och ett Cirkus som i historien stått arrangör för kringresande cirkusar med djur, gycklare och akrobater.
För den som arrangerar ett möte eller ett event med internationella deltagare ger platsen en upplevelse av vår historia och våra traditioner, perfekt paketerade med ett gediget hållbarhetsarbete. Under hösten tilldelades vi tillsammans med våra kollegor på Kungliga Djurgården för andra gången ”Green Destination Platimum Award” som en av väldens mest hållbara destinationer. Något för oss alla i Sverige att vara stolta över!

Under 2025 öppnar vi för bokning av event i Stockholms nya Kulturscen, Gasometer i Norra Djurgårdsstaden, som öppnar i början av 2027. Här kommer Ferdinand Bobergs imponerande och vackra gasklocka förenas med det allra nyaste inom event-teknik och design!
Låt oss tillsammans göra 2025 till ett mäktigt och hållbart mötesår!
Elisabeth Björkman Director of Sales, Cirkus Venues