Nästa steg kan tyckas lite oväntat men strategin är ändå fullt naturlig, delägare i ett av Norra Europas mest nytänkande hårdrocksband Nestor.
Nestor är bandet som ursprungligen startades 1989 av fem tonårsvänner i Falköping. Vännerna gled isär när livet kom emellan. Någon blev studierektor, en annan polis. Under pandemin 32 år senare bestämde bandet sig för att försöka en gång till. Samma vänner, från samma stad men nu närmare 50 år unga. Bandet gick in i studion och släppte snabbt sitt första album “Kids in a ghost town” 2021 och sen gick det fort. Dom blev grammisnominerade, slog publikrekord på Sweden Rock, har miljontals visningar på Youtube och streams på Spotify, spelade på Alice Coopers ”Monsters of Rock”i Karibien, turnerade i Tyskland, Finland, Danmark, Norge, Spanien, gjorde duett med Samantha Fox och var förband till sina tonårsidoler KISS på Tele2 Arena. Man toppade allt förra sommaren genom att starta sin egen festival, NestorFest som resulterade i att 3 000 musikälskare i alla åldrar kom till den nedlagda Folkparken i hemstaden Falköping för att återuppleva 80-talet och se bandet spela live i hemstaden där allting började.
”Varför ska ESS vara delägare och satsa på ett hårdrocksband kanske många tänker nu? ESS Group har egentligen aldrig varit ett hotellbolag utan vi tycker det roligaste är nytänkande, entreprenörskap, gäster, detaljer och innehåll. Att få bli en liten del av ett band som gör totalt olikt vad alla andra gör i musikbranschen och som hela tiden kommer med nya idéer gör oss stolta! Våra hotelldestinationer lever på att vara underhållande. Nestor och killarna i det här bandet är härliga människor som är passionerade i att förverkliga sina drömmar, precis som vi. Vi kan lära av dem, och de av oss. Vi är övertygade om att det kommer ge oss båda något, om inte annat så får vi möjligheten att köpa Nestor T-shirts och bära upp dem med stolthet.” berättar Jonas Stenberg VD på ESS Group.