Vilken är era verksamhets största nyhet?
– Vi har under de senaste åren vuxit på alla ledder och i en värld där många byråer hamnat i en identitetskris så har vi hittat en fin och tydlig position som vi förtjänar, ska försvara och utveckla, säger Niclas Rahm, Creative Director på Eventyr och fortsätter:
– Keyword är lyhördhet. Är man det, är det också enkelt att ställa om och kunna vara följsam, vilket är en förutsättning i dagens kommunikationslandskap. Största nyheten för oss i år är att vi klätt om oss i en ny grafisk profil, jobbat igenom varumärket och breddat oss. I dag jobbar vi över alla discipliner live, digitalt och socialt. En annan stor nyhet för våra kunder är att vi öppnat upp Eventyrs digitala LAB där kunder bjuds in till inspiration och workshops kring framtida möten förstärkt med ny teknik.
Är det några projekt som ni rustar inför 2019?
– Vi har många roliga och utmanande projekt på gång nästa år, men lite extra roligt är de kunder vars resa vi får följa under långsiktiga samarbeten. Kunder som vuxit sig dubbla, trippla och mer än så. Fantastiskt att se att allt fler företag förstår att värdet sitter i människorna och satsar mer och mer på kulturen, säger Nina Jonsson, COO på Eventyr, och fortsätter:
– En ny kund och bransch inför nästa år är frisörbranschen där vi tillsammans med Frisörföretagarna kommer att tillföra ett helt nytt affärs och inspirationsforum. Vi har även samlat på oss en handfull kunder som vi numera hjälper med allt, från att sätta strategier och kommunikationsplaner till att bryta ner det till sammanhängande aktivitetsplaner som sträcker sig runt hela året. Vi har även en hel del uppdrag där vi tillsammans gör samhällsnytta och försöker göra skillnad. Vi ser det som en win-win-win. Vi driver bland annat frågan om trygghet i butik tillsammans med livsmedelshandlarna och är nationell partner till stiftelsen Friends, som jobbar mot mobbning.
Vilka förväntningar har ni på 2019?
– Vi på Eventyr har en tydlig vision om att behålla positionen som Sveriges ledande eventbyrå. Vi fortsätter att följa våra högt satta mål och strategiska plan mot 2020, säger Nina Jonsson och fortsätter:
– Efter flertalet nyckelrekryteringar under åren har vi ett starkt team där vi tillsammans med våra kunder skapar kommunikation och upplevelser som stärker kundernas affär mot deras mål. Som ledande byrå jobbar vi också hårt för att öka professionaliteten inom inköp av våra typer av tjänster, så jag har stora förhoppningar om att ytterligare förflytta oss och våra kunder till en ökad kvalité gällande detta.
Vilka är de främsta trenderna inom er del av branschen?
– Oj, svår fråga då vi jobbar så brett men man skulle kunna säga så här. Tre områden som vi ser ökad efterfrågan på är VR/AR, där dessa tekniker nu landat in hos företag och som man har lättare att förstå och hitta affärsnyttan med. Vi producerar inte enbart teambuilding och gameification –aktiviteter utan även mer och mer strategisk kommunikation i utbildningssyfte, säger Niclas Rahm och fortsätter:
– Rörligt material är en annan växande trend som sträcker sig över samtliga discipliner, kanaler och format. Stark storytelling har aldrig varit viktigare än nu. Ska vi exempelvis väcka intresse i sociala kanaler har vi 1,7 sekunder på oss att göra avtryck. Det kräver eftertanke.
– Som mottrend till den ökade digitaliseringen av möten ser vi nu en ökad efterfrågan på personliga möten. Möten som är autentiska och som berör på ett djupare plan. Avkopplat, engagerande och nedkopplat. Vi har tom gått så långt att vi har producerat helt tysta möten. Fundera själv över effekten? Mindblowing, avslutar Niclas Rahm.
Av: Nina Jonsson, COO och Niclas Rahm, Creative Director på Eventyr