Mira Wölfel, berätta för oss om din roll som chef för Prolight + Sound!
Mira: Gärna! Sedan 2016 är jag ytterst ansvarig för mässan Prolight + Sound. Det betyder att jag ansvarar för den strategiska inriktningen och utvecklingen, den ekonomiska bärkraften samt den tematiska inriktningen för varumärket Prolight + Sound.
Vi är nyfikna! Vad är historien bakom Prolight + Sound?
Mira: Prolight + Sound har varit hjärtat i den globala event- och underhållningsindustrin i 29 år. Den föddes ur en passion för musik och blev snabbt den internationellt ledande mässan för branschen, med hundratals utställare och tiotusentals besökare varje år. Målet med mässan är att alltid ligga i tiden och täcka ämnen som berör branschen. Den ska också ha ett tydligt fokus på behoven och intressena hos alla som jobbar inom och med evenemangsteknik.
På grund av pandemin ägde mässan inte rum 2020 och 2021 men 2022 körde vi igen och det var härligt att se att folk vågade ses igen och mässan hade 20 000 besökare från 93 länder! Förra året ökade antalet besökare ytterligare till drygt 27 500 besökare från 113 länder och som det ser ut just nu kommer tillväxten att fortsätta även i år. Bland annat noterar vi att det är många utställare som ställer ut för första gången. Mässan erbjuder också i år många större community-evenemang och ett utökat utbildnings- och underhållningsprogram.
Vad tjänar jag som utställare på att ställa ut på mässan? Och vilka utställare är på plats?
Mira: På Prolight + Sound finns branschens viktigaste aktörer från alla delar inom event- och underhållningsindustrin samlade under ett tak. För hundratals utställare och många välkända varumärken är mässan ett årligt måste och gör Prolight + Sound till en av de viktigaste internationella mötesplatserna för inköpare, kreatörer och företag. Dessutom ställer många företag ut på vår mässa främst i rekryteringssyfte som till exempel stora företag inom underhållningsbranschen som Europa Park och Disney Cruises.
Vilka är besökarna?
Mira: Branschfolk som jobbar med ljud, ljus, scen, AV och event är förstås på plats. Ett mycket intressant faktum, särskilt för tillverkare som funderar på att ställa ut, är att över 50 procent av besökarna förra året var beslutsfattare från högsta ledningen.
Dessutom besöks mässan av runt 1 600 personer som är på jakt efter nytt jobb. Det gör mässan till en utmärkt plats för företag som vill rekrytera alltifrån unga talanger som praktikanter och studenter till erfarna eventproffs!
Nämn några highlights för i år!
Mira: Det blir en härlig blandning av underhållning och business! Deltagarna kan förvänta sig ett fullmatat program med exklusiva community nights och en glamorös prisutdelning på röda mattan. Höjdpunkterna är många men här några av mina tips:
– Image Creation Hub, ett nytt område för rörliga bilder med workshops, innovationer från välkända varumärken (Canon, Sony, etc.) och dagliga paneldiskussioner om banbrytande ämnen.
– Audio baren, där besökarna kan prova högkvalitativa hörlurar från kända märken i en cool atmosfär.
– Musiken är tillbaka: Som en del av Performance + Production Hub kommer en ny Live Box att innehålla fängslande framträdanden av populära musikartister.
– Live Sound Arena, här kommer ljudförstärkningssystem demonstreras under realistiska förhållanden.
– Prolight + Sound College, som består av tre högklassiga högskolor Camera College, ProAudio College och VPLT College
Är det något särskilt som du skulle vilja säga till våra läsare i Sverige som funderar på att besöka eller ställa ut på Prolight + Sound?
Mira: Om du älskar event- och mötesindustrin tycker jag absolut att du ska besöka mässan! Förutom inspiration, innovationer och koll på nya trender kan jag garantera dig värdefulla kontakter inom såväl traditionella affärsområden som inom årets nya som är nöjesparker, kyrkor, teatrar och uthyrningsföretag.
Årets mässa ser fram emot att ta emot sina besökare på en inspirerande upplevelse för alla sinnen. Sammanfattningsvis: Glitter och glamour möter business i Frankfurt – en av Europas modernaste metropoler!
Jag bjuder också in Eventeffects läsare till våra nya Community Nights som kommer äga rum på flera exklusiva platser i Frankfurt City för att nätverka. Varmt välkommen till Frankfurt i mars!
Mer om:
Biljetter köper du här men Prolight + Sound bjuder Eventeffects läsare på gratis inträde. För att erhålla din voucher skicka ett e-mail till: prolight-sound@messefrankfurt.com.
Bra att veta som besökare och utställare.