Hallå där… Håkan Wallinder Eriksson, Chef varumärkesaktivering Spendrups Bryggeri AB. Håkan är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Business to consumer. Vi på Eventeffect ställde några frågor till honom om vem han är och hur han jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är 54 år och kommer från Sollentuna och arbetat på Spendrups i snart 24 år, där jag är chef över all varumärkesaktiverings på Spendrups, jag har ett team med tre stycken Brand Activation Managers.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
- Åre Gastronomy week
- Lollapaloza
- Way Out West
- Den stora smakresan
- Årets Kock
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Den stora smakresan med Mariestads. Ett event baserat på svenska klassiska upplevelser och historiska händelser. Som sedan mynnar ut i relationsskapande och säljdrivande aktiviteter som bygger Sveriges bästa största varumärke Mariestads
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Att fler och fler varumärken som vill göra samma saker mot samma målgrupp, där vikten av att hålla isär varumärkes portföljen möter stora utmaningar.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Alla event har syfte och målstyrning, beroende på vad det är, så sker olika uppföljning baserat på räckvidd via traditionell media eller SoMe spridning, samt de interna mål som kan vara gällande för varumärket
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi köper in våra produktioner i de flesta fall, men sitter gärna med i den kreativa delen, då vi verkar både inom lagen om marknadsföring och alkohollagstiftningen som är relativt begränsande
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Spendrups skall vara helt fossilfritt senast 2025, så det är ett av våra viktigaste mål både externt som internt, det gäller i allt från val av leverantör till materialval till transporter.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Att alltid ifrågasätta om det vi gör ger den rätta effekten på investerade pengar, samt kan vi göra detta bättre eller annorlunda, eller helt enkelt något helt annat.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Att förstå framtiden och det krav som ställs baserat på restriktioner som myndigheterna sätter vecka efter vecka, att hantera gasa eller bromsa. Covid-19 är en utmaning på alla plan.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI