eventeffect.se
Magnus Helgesson

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad (Över 200 anmälda)

Hallå där...

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Eventeffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Attityder som gör skillnad – med toppföreläsaren Magnus Helgesson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och mingla med hundratals branschkollegor och mötesköpare.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strand Event & Möten
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • Ratius Mässbyrå
    • Winterviken
    • Ventla
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Voxo
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Finalist G2C: Linnéa Monteiro Evenemangsavdelningen Stockholms stad

2020-12-03 | Årets eventchef

Finalist G2C: Linnéa Monteiro Evenemangsavdelningen Stockholms stad

Möt Linnéa Monteiro som är en av finalisterna till utmärkelsen Årets Eventchef 2020 G2C, vinnarna presenteras den 15 december kl.08.00 på Eventeffect.se.

Finalist G2C: Linnéa Monteiro Evenemangsavdelningen Stockholms stadPå bilden: Linnea Monteiro

Hallå där… Linnéa Monteiro, Bitr. Avdelningschef Evenemangsavdelningen, Stockholms stad. Linnéa en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Government to Citizens. Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag jobbar med publika evenemang i Stockholm där Stockholms stad är arrangör eller samarbetspart – med fokus på stadsfestivalerna Stockholms Kulturfestival och ungdomsfestivalen We Are Sthlm. Jag leder organisationen i planering och genomförande, utvecklar verksamheten och hittar nya intäktsmöjligheter. Jag är sällan inne och petar i detalj i programinnehåll och liknande, det lämnar jag åt våra duktiga producenter. Jag ser till att skapa förutsättningar och medel för att möjliggöra de idéer och program som producenterna presenterar.

Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
I ca 15 år har jag jobbat med våra årligt återkommande evenemang – Stockholms Kulturfestival, We Are Sthlm, Kulturnatt sthlm, Nyårsfirande i city mfl. Utöver det har jag och mina kollegor på avdelningen jobbat med tex Eurovision i Stockholm 2016, Love 2010 – Kronprinsessans bröllop, Volvo Ocean race, ÅF off shore race för att nämna några.

Just nu jobbar vi med Nobel Week Lights – En ljusfestival som går av stapeln 5-13 december i Stockholm. https://nobelweeklights.se/

Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Just nu är jag mest stolt över mina kollegor för det vi lyckades göra i år. Vi ställde om hela vår verksamhet på några veckor. Halva avdelningen byggde upp en logistikflotta för att stötta Region Stockholm att distribuera skyddsutrustning. Den andra halvan av gänget skapade ett helt nytt evenemang, Sommar 2020, ur askorna av det dystra beskedet att vi ställde in årets stadsfestivaler. Vi skapade ett 3 månader långt kulturprogram (juni-aug) som kom boende i alla Stadens stadsdelar till del. Vi skapade bland annat en äldreboendeturné för att bryta isolering, en turné för barn i förskoleålder, digitala besök för långtidssjuka barn som vistas på sjukhus, ungdomsaktiviteter ute i Stadsdelarna och mycket mer. Vi kunde dessutom dela med oss av en del av vår festivalbudget till andra aktörer som ville skapa program i sitt närområde. Hela projektet var corona-anpassat och totalt hade vi ca 1550 programstarter.

Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Det är stundvis svårt att inte kunna jobba i längre cykler än 1-årshjul då budget och uppdrag tilldelas avdelningen årsvis. Det kräver flexibilitet och förmågan att snabbt ställa om, det är vi bra på.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Vi jobbar på uppdrag av våra styrande politiker, utifrån dessa uppdrag tar vi fram mål och syfte och en tydlig beskrivning av vad vi ska åstadkomma respektive år. Dessa mål följer vi sedan upp och mäter på olika sätt där mätning är möjlig.

Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi är ca 20 personer på avdelningen, under ett evenemang kan vi bli upp mot 500-2000 personer. Lägger vi dessutom till alla våra leverantörer och partners blir vi ännu fler. Vi skulle inte kunna göra dessa publika evenemang utan alla våra leverantörer och partners och inte heller alla underbara människor i vår festivalfamilj som tar ledigt från sina ordinarie jobb för att komma och jobba med oss under genomförande.

Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?

Vi jobbar självklart med Stadens många olika mål gällande ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Det finns många exempel på hur vi jobbar med hållbarhet, här är några.

Många av våra evenemang har sin grund i just social hållbarhet. Om vi tar Ungdomsfestivalen We Are Sthlm som exempel har den sina rötter i att skapa meningsfull sysselsättning för, annars rastlösa, sommarlediga ungdomar. Vi engagerar ungdomar som är drivande och har den kreativa kontrollen av programmet. De får i uppdrag att skapa innehåll som kan följa med den enskilde besökaren efter att festivalen är slut. Festivalen ska inspirera, uppmuntra och skapa nätverk för ungdomar att hitta meningsfull sysselsättning även utanför vår festivalvecka.

Vi har ett program för att ge ungdomar ett skjuts ut i arbetslivet -Helpersprogrammet. Det bygger på utbildning och arbetserfarenhet som sedan används som merit och ungdomen kan använda oss som referens för att söka sitt första jobb.

2014 var vi med och tog fram ISO-certifieringen 20121- Hållbarhet vid evenemang och jobbar fortfarande efter den.

Vi har även, som uppföljning till ISO standarden, tagit fram en guide för hållbara evenemang som vi delar med oss av till alla som vill: https://foretagsservice.stockholm/branscher/evenemangsarrangor/guide-for-hallbara-evenemang/

Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Tillsammans med referensgrupper, partners och aktörer utvecklar vi festivalerna och våra evenemang varje år. Vi lämnar plats för andra att ingå i programmet och bredda utbudet.

Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Jag ser fram emot 2021. Vi är vana vid utmaningar men nu står vi inför tunga historiska utmaningar, precis som hela branschen, och det känns. Men det är också bra att ställas inför andra utmaningar än de vi är vana vid, det frigör en annan energi och kreativitet. De ramar vi haft är uppluckrade och vi behöver verkligen tänka utanför boxen. Själsligt känns det tufft att så många av våra vänner och kollegor i branschen går på knäna i pandemin. Vi ska försöka och sträva efter att skapa så många jobbtillfällen vi kan 2021 samtidigt som vi bjuder Stockholmare på ett brett kulturutbud – anpassat till restriktionerna.


Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.

Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

”Vi blickar framåt och startar en utmärkelse för eventchefer”

Redan över 100 nominerade | Hjälp oss hitta de vassaste individerna bland köparna

Utmärkelsen Årets Eventchef har som målsättningen är att lyfta de vassaste individerna bland köparna – de som är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika. Här kan du nominera dina favoriter till utmärkelsen.

Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.

”Vi blickar framåt och startar en utmärkelse för eventchefer”

Nu startar nomineringen till utmärkelsen Årets Eventchef 2022

Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt. Nominera dina kunder eller kollegor som du tycker är värd uppmärksamheten. Gör det nu, det tar bara några minuter!

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Annons

Med fokus på att skapa kommunikation som engagerar människor och stärker relationer skapar EVENTYR NINE YARDS B2C-aktiveringar med effekt.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

300x250 studio puck

Tips

  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
  • 39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest
  • Vässa ditt event med stöd av Talarföreningens checklista
  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
Therese Eijvergård - veckans Mindley profil

Therese Eijvergård – veckans Mindley profil

Annons

Therese Eijvergård är veckans profil på Mindley. Med sin unika kombination av beteendevetenskap, biokemisk expertis och personlig erfarenhet, hjälper hon företag och individer att optimera hälsa och energi för långsiktig framgång.

Upphandlingar

  • Stockholms Konstnärliga Högskola söker scenteknisk expertis för omfattande campusprojekt
  • Kommun upphandlar el till evenemang
  • Kriminalvården söker mobil lösning för rekrytering och information: Upphandling av utställningstrailer
  • Stockholmsmässan utlyser koncession för logistiklösningar till utställare
  • Ny affärsmöjlighet för eventproffs – Upphandling av Society Expo 2026

Eventarenan

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Annons

Med fokus på att skapa kommunikation som engagerar människor och stärker relationer skapar EVENTYR NINE YARDS B2C-aktiveringar med effekt.

Inspiration

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Inspiration

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Från ridå till konferens – möjligheterna med event på teaterscenen

Lista: Sjutton teatrar som hyr ut sina lokaler

Inspiration

Att hålla konferensen, galan eller företagsfesten på en teater kan ge evenemanget en extra dos av magi. Runt om i Sverige hyr både anrika institutionsteatrar och mindre privatteatrar ut sina scenlokaler – unika miljöer med professionell teknik och service, men också detaljer och utmaningar att planera för.

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Checklista

Vi navigerar mellan mötesformerna fysiska, digitala och hybrida format och oavsett format är det viktigare än någonsin att engagera deltagarna och göra dem till aktiva medskapare. Med rätt teknik och metodik kan du förvandla passiva åhörare till engagerade deltagare som bidrar med sina insikter och idéer.

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Destination

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Billingehus inviger Bergasalen – Västsveriges nya destination för stora möten och magiska ögonblick

Billingehus inviger Bergasalen – Västsveriges nya destination för stora möten och magiska ögonblick

Inspiration

Med plats för upp till 750 deltagare, panoramautsikt över västgötaslätten och direktaccess för bilar in i lokalen, positionerar sig nyöppnade Bergasalen på Billingehus som en av Västsveriges mest kompletta mötesarenor.

Nytt boutiquehotell med spa öppnar i Jungfrusund på Ekerö

Nytt boutiquehotell öppnar på Ekerö – Season Hotel

Inspiration

I maj öppnar Season Hotel i Jungfrusund på Ekerö – ett familjeägt boutique spa-hotell inspirerat av Cape Cods avslappnade elegans och skandinavisk minimalism. Med bara 15 minuter till centrala Stockholm med ribb-båt, kombineras stilfull avkoppling med naturnära upplevelser, gastronomi och kultur. 

ETA och Brexit - London vinner ändå som MICE-destination

Lyckas med event i London trots ETA och Brexit

Eventtips

London är London – en helt fantastisk MICE-destination, trots Brexit och nya brittiska inreseregler som gäller från och med den 2 april 2025 och som innebär att svenska medborgare behöver ansöka om ETA (Electronic Travel Authorisation). Eventeffect har träffat Fiona Plumpton, Head of Convention Bureau Services på London & Partners. I över 21 år har hon arbetat för att positionera London som en destination. Ta del av hennes egna favoriter – och vår checklista med det du behöver ha koll på för ett lyckat event i Storbritannien.

Elite Hotel Frost öppnar 11 maj i Kiruna

Elite Hotel Frost öppnar 11 maj i Kiruna

Inspiration

Den 11 maj slår portarna upp till nya Elite Hotel Frost i Kiruna. Hotellet erbjuder 154 moderna rum, två förstklassiga restauranger, generösa konferensmöjligheter, en skybar med enastående vyer och ett spektakulärt Vana Spa, beläget på hotellets högsta våning.

Premiär för Inclusion Awards: Ny gala hyllar mångfald och inkludering på Berns

Premiär för Inclusion Awards: Ny gala hyllar mångfald och inkludering på Berns

Inspiration

Den 8 april sker första upplagan av Inclusion Awards. Galan, arrangerad av Jobbfestivalen med tema mångfald och inkludering, syftar till att hylla de som aktivt arbetar för ett mer inkluderande samhälle.​

Affärsmöten möter illusioner – Citykonferensen i nytt samarbete med Paradox Museum

Affärsmöten möter illusioner – Citykonferensen i nytt samarbete med Paradox Museum

Inspiration

Citykonferensen i Stockholm har ingått ett samarbete med Paradox Museum Stockholm – ett interaktivt illusionsmuseum – för att ge konferensdeltagare lekfulla upplevelser mitt i konferensdagen. Företag som bokar möten hos Citykonferensen kan nu kombinera effektiva möten i inspirerande lokaler med kreativa övningar på Paradox Museum – ett grepp som lovar att höja både engagemang och kreativitet.

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

Annons

Vilken betydelse har maten vid en event, mässa eller konferens? Och hur säkerställer man kvaliteten på måltider för upp till 8 500 gäster? Det vet platschef Johan Stridh på Mässrestauranger, som blir restauratör för den nya internationella mötes- och eventarenan Scandinavian XPO som öppnar i november.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Uppsala Konsert & Kongress söker marknadsförare för vår konferensverksamhet
  • Erfaren Client Manager till Liwlig
  • LIWLIG söker HR-generalist
  • Springconf söker en erfaren projektledare
  • Koncept & Event söker en Project Manager
  • Koncept & Event söker en Client Manager

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

CCM förvandlar gammalt slakthus till Hockeyhus under VM

CCM förvandlar gammalt slakthus till Hockeyhus under VM

Eventbyrå

I samband med hockey-VM 2025 öppnar CCM Hockey House för första gången i Sverige – och i Europa. Ett hårt slagskott från världsmästerskapet i Avicii Arena får besökare chansen att uppleva ishockey på ett helt nytt sätt.

Guldregn över Onemotion på Gyllene Hjulet

Guldregn över Onemotion på Gyllene Hjulet

Eventbyrå

Onemotion IMC tog hem storslam i Gyllene Hjulet med fyra guld och två silver, vi har frågat Tomasz Pieniazek om vad som ligger bakom framgångarna.

Janne Björge drar igång ny byrå med NORD DDB och lanserar NORD CORE

Janne Björge drar igång ny byrå med NORD DDB och lanserar NORD CORE

Eventbyrå

Den nya byrån kommer fokuserar på att stärka det interna varumärket genom företagskultur, strategiskt ledarskap och employer branding. Byrån, som leds av Janne Björge, kommer arbeta tätt ihop med NORD DDB och tillsammans skapar de en helhetslösning där både den interna kulturen och det externa varumärket samverkar för att driva långsiktig framgång.

Mest läst

Vi behöver din hjälp! | Nominera till Topp 100

Vi behöver din hjälp! | Nominera till Topp100: Sveriges populäraste föreläsare 2025

Eventeffect genomför nu en branschundersökning med målet att presentera listan Sveriges 100 populäraste föreläsare 2025 i slutet av augusti.
Årskrönika från Linn Andersson: Ett framgångsrikt år trots utmaningar

Meetly tar över Stockholms stads restaurangbokningar

Det svenska techbolaget Meetly har vunnit ett omfattande ramavtal med Stockholms stad, värt 96 miljoner kronor. Som exklusiv leverantör av restaurangförmedlingstjänster får Meetly ansvaret för samtliga externa restaurangbokningar för stadens över 40 000 anställda.
NRG Agency sätter Nordberg Medical på världskartan

NRG Agency sätter Nordberg Medical på världskartan

När världens främsta inom estetisk och anti-aging medicin samlades på AMWC 2025 i Monaco, lyckades svenska NRG Agency och deras kund Nordberg Medical skapa ett av kongressens mest uppmärksammade varumärkesögonblick.
39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest

39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest

Sommarfesten är ett tillfälle för företaget att visa sin uppskattning och stärka sammanhållningen bland de anställda. Det är en tid att fira framgångar, koppla av och skapa minnesvärda stunder tillsammans. För att göra er företags sommarfest ännu mer minnesvärd och engagerande har vi samlat 39 fantastiska tips på aktiviteter som kommer att sätta guldkant på festen.
Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Branschfolk

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Branschfolk

Maria Alm, verksamhetschef på Karlstad CCC, har valts till ny ordförande i styrelsen för Nätverket Hållbar Besöksnäring. Med sin långa erfarenhet inom mötesindustrin och ett starkt engagemang för hållbar utveckling, kliver hon nu in i en ledarroll för att driva på omställningen av besöksnäringen i Sverige.

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Branschfolk

Systrarna, och tillika ägarna av Sabis, Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är nominerade till Företagarnas årliga och prestigefulla pris ”Årets Företagare 2025 i Stockholm stad”. Tre företagare är nominerade och vinnarna kommer att koras på Företagarnas Vinnarlunch den 6 maj i Stockholm.

Marknadschefer:

Framgångsrika marknadschefer och andra ledare som utser de vassaste inom marknadsföring

Branschfolk

Hela listan med maknadschefer och andra ledare som är med i juryn som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025.

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Aktuellt

Fem starka profiler och brinnande eldsjälar stod som nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris ”Narren: Stora Eventpriset”. Igår, under festliga former, korades vinnaren under den pågående Möten&Event-mässan i Kista. Eventeffect var på plats och fick en exklusiv intervju med den chockade men glada vinnaren som gått från eventarrangör till samhällsaktör!

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Niclas Rahm, en av de fem nominerade.

Möt Viking Grandin

Möt Viking Grandin: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Viking Grandin, en av de fem nominerade.

Folk i karriären

Bahar Deogun ny VD och hotelldirektör för Comfort Hotel Solna

Bahar Deogun ny VD och hotelldirektör för Comfort Hotel Solna

På nytt jobb

Bahar Deogun, som idag är VD och hotelldirektör på Comfort Hotel Xpress Stockholm Central, tar nu nästa steg och blir ansvarig för Comfort Hotel Solna.

Mikael Ritsfalk ny General Manager på Strawberry Arena

Mikael Ritsfalk ny General Manager på Strawberry Arena

På nytt jobb

Mikael Ritsfalk har en gedigen bakgrund inom affärsutveckling, evenemang och sponsorskap, och har arbetat på Stockholm Live i tre år med arenautveckling och var senast ansvarig för moderniseringen av Avicii Arena från Stockholms Lives sida.

Ny duo på Golfbaren – Bianca Brandon-Cox och Harold Millan kliver in i ledande roller

Ny duo på Golfbaren – Bianca Brandon-Cox och Harold Millan kliver in i ledande roller

På nytt jobb

Golfbaren Sverige fortsätter att växa och utvecklas. Nu stärker familjeföretaget sitt team med två rekryteringar: Bianca Brandon-Cox som ny marknadschef och Harold Millan som ny kökschef på flaggskeppet SWING by Golfbaren.

Gästskribenter

Martin Lagerkrantz : De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Martin Lagerkrantz: De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Gästskribent

2025 markerar ett skifte i hur företag ser på sina event. De är inte längre ett sidospår i marknadsplanen – utan en strategisk hörnsten i affärsutvecklingen. Nya krav från deltagare, teknisk utveckling och skärpta regelverk formar en bransch i förändring.

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Gästskribent

När tiderna blir tuffa och lågkonjunkturen knackar på dörren, är det ofta marknads- och eventbudgetar som står först på tur för nedskärningar. Det kan kännas logiskt, events är ju trots allt inte “livsnödvändiga” — eller?

Mellan minnet och känslan finns kraften

Mellan minnet och känslan finns kraften

Gästskribent

Vi minns inte det mesta vi hör eller ser. Men vi minns hur det fick oss att känna. Just där, i mötet mellan upplevelse och emotion, ligger kommunikationens kanske mest förbisedda potential. Ändå behandlas den ofta som en kul extragrej vid sidan av. Det är ett misstag vi inte har råd med.

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Gästskribent

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Hur rollspel gör saker kul

Gästskribent

Har en kompis som hatar rollspel. Hon undviker hellre en utbildning än råkar ut för ett rollspel. Nyfiket har jag frågat, är det spelet eller hur det är upplagt? Det är intressant för mig som tar stor prestige i att designa sånt och göra det med en bra pedagogisk grund och gedigen speldesign. Men det är faktorn att ta en roll.

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra?

Gästskribent

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Case

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Gästskribent

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Gästskribent

I Norden har vi en radar för det fejkade. Vi ser rakt igenom tomma löften och kampanjer som bara försöker låta stora. Vi värdesätter det äkta, det ärliga, det som verkligen träffar oss och känns. Och just där, i det där som “känns”, bor svaret på vad som krävs för att skapa relevans idag: att förstå kultur på riktigt.

Ny identitet för SES, Sponsrings & Eventsverige

När fönstret öppnas – om att våga kliva igenom

Gästskribent

Sponsrings- och eventbranschen i Sverige står inför ett unikt läge, ett ”window of opportunity” som kan förändra spelplanen för lång tid framöver, skriver Cecilia Perlind, VD SES i denna krönika.

Antoni Lacinai

Motvindsintroduktion: Så slösar du bort hela investeringen i föreläsningen

Gästskribent

Att introducera en föreläsare på ett sätt som engagerar och inspirerar kan vara en utmaning. I denna krönika delar Antoni Lacinai sig av hur en motvindsintroduktion kan döda allt, och hur en bra introduktion ökar eventets kvalitet och energi.

Anna mini pink Event kan väl alla göra, så varför behövs vi?

Event kan väl alla göra, så varför behövs vi?

Gästskribent

I denna krönika lyfter Anna Mourou, erfaren producent inom eventbranschen, varför eventproffs behövs i en tid där många tror att ”alla kan göra event”. Det handlar inte bara om bra mat och coola venues, utan om att skapa upplevelser som väcker känslor och förändrar beteenden.

Den moderna arbetsplatsen och WEX? Guide, tips & idéer!

Den moderna arbetsplatsen och WEX? Guide, tips & idéer!

Annons

I efterdyningarna av pandemin ser vi en helt ny arbetsplats; en blandning av traditionellt kontorsarbete och hemmakontor. Båda med sina egna utmaningar och möjligheter. Alla är dock överens om att det behövs ett nytt arbetssätt, ett nytt sätt att förhålla sig till blandningen av kontors- och hemmaarbete och hur man använder dagens digitala teknik.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com