Hallå där… Linnéa Monteiro, Bitr. Avdelningschef Evenemangsavdelningen, Stockholms stad. Linnéa en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Government to Citizens. Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag jobbar med publika evenemang i Stockholm där Stockholms stad är arrangör eller samarbetspart – med fokus på stadsfestivalerna Stockholms Kulturfestival och ungdomsfestivalen We Are Sthlm. Jag leder organisationen i planering och genomförande, utvecklar verksamheten och hittar nya intäktsmöjligheter. Jag är sällan inne och petar i detalj i programinnehåll och liknande, det lämnar jag åt våra duktiga producenter. Jag ser till att skapa förutsättningar och medel för att möjliggöra de idéer och program som producenterna presenterar.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
I ca 15 år har jag jobbat med våra årligt återkommande evenemang – Stockholms Kulturfestival, We Are Sthlm, Kulturnatt sthlm, Nyårsfirande i city mfl. Utöver det har jag och mina kollegor på avdelningen jobbat med tex Eurovision i Stockholm 2016, Love 2010 – Kronprinsessans bröllop, Volvo Ocean race, ÅF off shore race för att nämna några.
Just nu jobbar vi med Nobel Week Lights – En ljusfestival som går av stapeln 5-13 december i Stockholm. https://nobelweeklights.se/
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Just nu är jag mest stolt över mina kollegor för det vi lyckades göra i år. Vi ställde om hela vår verksamhet på några veckor. Halva avdelningen byggde upp en logistikflotta för att stötta Region Stockholm att distribuera skyddsutrustning. Den andra halvan av gänget skapade ett helt nytt evenemang, Sommar 2020, ur askorna av det dystra beskedet att vi ställde in årets stadsfestivaler. Vi skapade ett 3 månader långt kulturprogram (juni-aug) som kom boende i alla Stadens stadsdelar till del. Vi skapade bland annat en äldreboendeturné för att bryta isolering, en turné för barn i förskoleålder, digitala besök för långtidssjuka barn som vistas på sjukhus, ungdomsaktiviteter ute i Stadsdelarna och mycket mer. Vi kunde dessutom dela med oss av en del av vår festivalbudget till andra aktörer som ville skapa program i sitt närområde. Hela projektet var corona-anpassat och totalt hade vi ca 1550 programstarter.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Det är stundvis svårt att inte kunna jobba i längre cykler än 1-årshjul då budget och uppdrag tilldelas avdelningen årsvis. Det kräver flexibilitet och förmågan att snabbt ställa om, det är vi bra på.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Vi jobbar på uppdrag av våra styrande politiker, utifrån dessa uppdrag tar vi fram mål och syfte och en tydlig beskrivning av vad vi ska åstadkomma respektive år. Dessa mål följer vi sedan upp och mäter på olika sätt där mätning är möjlig.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi är ca 20 personer på avdelningen, under ett evenemang kan vi bli upp mot 500-2000 personer. Lägger vi dessutom till alla våra leverantörer och partners blir vi ännu fler. Vi skulle inte kunna göra dessa publika evenemang utan alla våra leverantörer och partners och inte heller alla underbara människor i vår festivalfamilj som tar ledigt från sina ordinarie jobb för att komma och jobba med oss under genomförande.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Vi jobbar självklart med Stadens många olika mål gällande ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Det finns många exempel på hur vi jobbar med hållbarhet, här är några.
Många av våra evenemang har sin grund i just social hållbarhet. Om vi tar Ungdomsfestivalen We Are Sthlm som exempel har den sina rötter i att skapa meningsfull sysselsättning för, annars rastlösa, sommarlediga ungdomar. Vi engagerar ungdomar som är drivande och har den kreativa kontrollen av programmet. De får i uppdrag att skapa innehåll som kan följa med den enskilde besökaren efter att festivalen är slut. Festivalen ska inspirera, uppmuntra och skapa nätverk för ungdomar att hitta meningsfull sysselsättning även utanför vår festivalvecka.
Vi har ett program för att ge ungdomar ett skjuts ut i arbetslivet -Helpersprogrammet. Det bygger på utbildning och arbetserfarenhet som sedan används som merit och ungdomen kan använda oss som referens för att söka sitt första jobb.
2014 var vi med och tog fram ISO-certifieringen 20121- Hållbarhet vid evenemang och jobbar fortfarande efter den.
Vi har även, som uppföljning till ISO standarden, tagit fram en guide för hållbara evenemang som vi delar med oss av till alla som vill: https://foretagsservice.stockholm/branscher/evenemangsarrangor/guide-for-hallbara-evenemang/
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Tillsammans med referensgrupper, partners och aktörer utvecklar vi festivalerna och våra evenemang varje år. Vi lämnar plats för andra att ingå i programmet och bredda utbudet.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Jag ser fram emot 2021. Vi är vana vid utmaningar men nu står vi inför tunga historiska utmaningar, precis som hela branschen, och det känns. Men det är också bra att ställas inför andra utmaningar än de vi är vana vid, det frigör en annan energi och kreativitet. De ramar vi haft är uppluckrade och vi behöver verkligen tänka utanför boxen. Själsligt känns det tufft att så många av våra vänner och kollegor i branschen går på knäna i pandemin. Vi ska försöka och sträva efter att skapa så många jobbtillfällen vi kan 2021 samtidigt som vi bjuder Stockholmare på ett brett kulturutbud – anpassat till restriktionerna.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI