Hallå där…Ola Comstedt, grundare och VD för Event- och Brand Experience-byrån Contrast.
Företagseventen och byrån Contrast firar 30 år
Event- och Brand Experience-byrån Contrast, var en av pionjärerna inom företagsevent. Berätta lite om din och ditt företags resa.
– Relationsskapande inom företagsvärlden fick en helt ny plattform för tre decennier sedan. Därifrån har utvecklingen gått från “något kul” till att bli en del av flera av företagens allra viktigaste strategiplaner.
– För 30 år sedan var krogen företagens enda mötesplats utanför kontoret. Men en gryende önskan om variation och intresse för organisationsteori och arbetsklimat gav upphov till en ny affärsidé: Att stärka företagets viktigaste relationer i okonventionella miljöer.
– När vi startade Contrast 1994 kom vi långt med att erbjuda en rolig kontrast till vardagen. I en tid utan internet och epost blev vi unika enbart genom att ha tillgång till information och ett stort kontaktnät inom hotell- och turism.
Vägen till dagens krav på varumärkesbyggande och knivskarp kommunikation har varit krokig.
– Kanske hade vi inte hållit ut i 30 år om vi inte också hade lyckats uppfinna oss själva om och om igen, jag syftar på de stålbad som branschen gått igenom; finanskriser, Dotcom- krisen, den digitala revolutionen, och förstås pandemins mötesförbud.
Framtiden lär inte bli mindre utmanande, men Ola ser många möjligheter för företagsevent i den, till och med fler än någonsin.
– Förra året var vårt bästa år någonsin ekonomiskt sett. Jag upplever att branschen har nått en position där vi inte längre blir den första som ryker när budgetar dras åt. Vi ser tvärt om att intresset är stort för möjligheterna med att stärka företagskulturer och arbetsgivarvarumärken, och bygga långsiktiga förtroenden.
Framtidens möjligheter för företagsevent, enligt Ola:
1. Distanstrenden kräver större insatser för att starka företagskulturer.
2. Arbetsgivarvarumärket. Att attrahera och behålla de bästa blir inte mindre aktuellt.
3. Mänskliga relationer. Den emotionella faktorn, som skiljer människa från maskin, blir viktigare.
4. AI effektiviserar även vår bransch. Vad det slutligen innebär för eventköparna återstår att se.
Om Contrast:
Contrast är en Event- och Brand Experience-byrå som arbetar med svenska och internationella kunderför att skapa effektfull kommunikation under möten och event. Företaget är certifierade inom hållbarhet sedan 2022. I år firar Contrast 30 år och är nominerade till Årets Byrå.