Medan Svenska Möten ser en ökad efterfrågan inför 2019 med 22 procent, spår branschorganisationen Visita en stillastående volym för möten och konferenser nästa år.
Undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer, indikerar i sin tur en i stort sett oförändrad efterfrågan på 0,6 procent under 2019.
Det är både bokningar från Svenska Mötens avtalskunder och kunder utan avtal som ökar. Dessutom har intäkten per förmedlad gäst, RevPD, ökat med 3,2 procent under 2018. Vilket betyder att mötesanläggningarna har blivit bättre på att ta betalt för möten och kringtjänster.
”Tillväxten beror på en positiv prisutveckling”
– En stor del av tillväxten beror på en positiv prisutveckling. Vilket vi tolkar som resultatet av ett mer affärsmässigt tänk även kring möten och konferenser, säger Pontus Esbo, försäljningschef på Svenska Mötens.
– Att vi lyckas ta marknadsandelar på en i övrigt stillastående marknad är oerhört roligt. Vars team årligen hanterar runt 15 000 bokningsförfrågningar, säger Marianne Heidenberg, innesäljchef på Svenska Möten och avslutar:
– Den stora efterfrågan ställer förstås stora krav på mitt team och under året har vi arbetat med ett omfattande digitaliseringsprojekt för att hantera alla bokningar på ett effektivare sätt.
Läs mer: Hon blir ny Event Director för Sweden International Horse Show