Våren är äntligen här och sommaren med många företagsevent, sommarfester och Almedalsveckans alla mingel är inte långt borta. Kanske läge att satsa på digitala dryckesbiljetter? Nyfikna på hur det funkar ringer vi upp Gisela Grerup på Twebcast och ställer några frågor!
Berätta lite kort om dig själv och Twebcast!
– Twebcast har funnits i över 10 år och var en av de första lösningarna lösningarna som digitaliserade publikinteraktioner på events. Jag startade Twebcast tillsammans med Axel Zaar. Vår ambition är att hjälpa våra kunder uppfylla sina eventdrömmar utan att de ska behöva pussla ihop lösningar med hjälp av flera olika verktyg. Plattformen är otroligt flexibel med stöd för det mesta du kan behöva när det kommer till deltagarsidan av ett event.
Hur funkar digitala dryckesbiljetter?
– Egentligen kan man kalla det för biljetter rätt och slätt. Det går lika bra att använda dem till matkuponger, give-aways eller som till exempel en bussbiljett. Eventorganisatören bestämmer till exempel hur många, av vilket slag de ska vara, när de ska aktiveras, hur länge de ska gälla och om det är self service eller inte.
Det som är vanligast är nog en self service setup. Det betyder att när deltagarna kommer fram till baren klickar de på en av sina biljetter i mobilen, väljer om de vill ha öl, vin, drink eller alkoholfritt och aktiverar sin biljett genom att trycka och hålla inne en knapp. Under tiden biljetten är aktiv visas en animation som bartendern kan kontrollera. Efter att biljetten gått ut blir den inaktiv eller tas bort.
Om man inte kör self service så kan barpersonalen istället läsa av en QR-kod och klicka bort biljetten för deltagaren. Detta kan vara bra när det handlar om lite större värden som till exempel give-aways som att hämta ut sin sommarpresent eller företagsjacka. Det går också att koppla massa roliga aktiviteter till drinkbiljetterna. Om du till exempel svarar på vår enkät så bjuder vi på en drink, om du signar upp dig för vårt nyhetsbrev så får du en goodie bag eller att de som är mest aktiva i eventets app under kvällen bjuds på ett glas champagne!
Vilka är fördelarna?
– Fördelarna är att digitala biljetter är väldigt enkla att hantera på alla sätt. Du slipper pappersbiljetter så det är även bra ur ett miljöperspektiv. Digitala biljetter är snygga, de är enkla att använda och så får ni full koll på statistiken och barpersonal och eventorganisatörer kan hela tiden följa hur många biljetter som har gått åt och av vilket slag. Digitala biljetter går dessutom att dela ut vid olika tillfällen utan att du som organisatör måste stå och dela ut dem fysiskt och slutligen behöver du inte ha koll på pappersbiljetter som barpersonalen lagt i olika högar … Det sparar verkligen tid!
Finns det några nackdelar?
– Det går till exempel inte att ge sin biljett till en kompis och be honom eller henne hämta ut drinken. Då får den som går istället använda två av sina egna biljetter. Vissa restauranger och barer är heller ännu inte helt vana vid det här sättet att hantera dryckesbiljetter så det kan krävas lite genomgångar.
När passar det med digitala dryckesbiljetter?
– Det passar verkligen på alla tillställningar där man vill dela ut biljetter av något slag till deltagarna och där deltagarna har med sig en mobiltelefon. Det kan vara alltifrån konferenser, mässor, bröllop, PR-event och bussresor.
Kan jag designa dem så de matchar min företagsprofil?
– Absolut! Det går att branda dem så att de passar in med eventet i övrigt och stämmer överens med er företagsprofil.
Avslutningsvis, har du något case att berätta om?
– Vid en större golfturnering i Kanada kunde spelare och publik hämta ut mat och dricka med sina digitala biljetter beroende på vilken kategori de tillhörde. Det var en hel del öl som noterades på publikbiljetterna medan de som spelade sådan tur var mest höll sig till energidryck! Som organisatör får du mycket bra statistik på åtgången av det som det bjuds på vilket är otroligt bra underlag att ha vid nästa event!
Mer om:
Twebcast är en dynamiskt allt-i-ett evenemangsplattform för olika evenemang. Här kommer du till deras hemsida.