eventeffect.se
Mycket event-admin med excelark och manuella processer?

Event-admin med excelark och manuella processer?

Hallå där...

Behovet av att i realtid ha koll på inbjudningar, påminnelser, skapa relevanta registreringssidor och öka sin ROI resulterade i all-in-one-lösningen InviteDesk. Erik Engström vet när det är läge att skippa excelarken!

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Destinationsutveckling
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Uthyrning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Münchenbryggeriet
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • Eventyr Nine Yards
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Cirkus Venues
    • Fotografiska
    • Radisson Hotels
    • Octanorm
    • Bookabus.com
    • Lyyti
    • Adapt
    • Space
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » ”Vi har skapat ett unikt eventsystem med fokus på fler nöjda besökare” 

2023-08-24 | Eventplattform

”Vi har skapat ett unikt eventsystem med fokus på fler nöjda besökare” 

Eventeffect har träffat entreprenörerna bakom systemet ”MRI Tickets & Networking” för en intervju om idéerna bakom den nya plattformen. 

”Vi har skapat ett unikt eventsystem med fokus på fler nöjda besökare” Anders Nilsson på Card4Action och Jon Svenonius på Delegia.

Hallå där… Anders Nilsson på Card4Action och Jon Svenonius på Delegia.

1, Vilka är ni och vad har ni gjort tidigare i era yrkesliv? 

Anders: Jag har arbetat med affärsutveckling av event, sponsring och nätverkande på olika positioner i olika bolag sedan 1984.

Jon: Min bakgrund är inom produktutveckling och byggandet av tjänster. Jag har byggt appar, spel och tjänster till framför allt konsumenter sen 2002. Jag är VD med produktfokus på Delegia och har varit där sedan 2019.

2, Hur kom ni på idén till systemet/plattformen?

Anders: Idén till systemet och plattformen, kommer från flera års studier av behov och beteende kring främst b2b event. Studierna kommer från egna och mina kollegors erfarenheter att bygga system för event, konferenser, nätverkande och sponsring som tex golftävlingen Solheim Cup. Jag anser vi inom eventindustrin missat våra uppdragsgivares kanske största behov inom b2b. Att hjälpa till att skapa mer kvantitet och kvalité av värdefulla besökare. Vilket för många arrangörer är den avgörande faktorn – Hur många besökare med ”rätt” profil besöker våra b2b (även vissa b2c) event? Bland besökarnas önskemål och behov inom b2b, finns det en faktor som vi alla känner till står ut extra mycket.  – Behovet att nätverka, vilket en undersökning på Linkedin inför Almedalsveckan i somras påvisar, då fler än 80% av besökarna svarade att främsta intresset för att medverka – är att nätverka.

Efter jag sålt av ett av mina tidigare eventbolag och några år av funderande, träffade jag 2017 Kim Kalmer, en driven och begåvad IT utvecklare, då han vann en entreprenörstävling på Åland. Vilket ledde till att vi bildade bolaget Card4Action AB.

Vid ett möte 2018, träffade vi en av ägarna till Delegia, Ita Grossman, då vi började samtala kring olika IT projekt och dess behov av resurser. Detta har nu lett till att vi tillsammans gör något riktigt stort. Ett unikt system som kommer utveckla event- och mötesindustrin – MRI Tickets & Networking.

Jon: Delegia arbetar sedan 2002 med att utveckla digitala lösningar till våra kunder inom eventbranschen och har alltid strävat efter att tillämpa teknik för att nå kundoptimerade lösningar. Samtidigt har vi alltid strävat efter att hitta möjligheter att använda tekniken till att lösa nya affärsmässiga utmaningar. Här ser vi nu tillsammans med Card4Action i vår sköna mix av tekniskt kunnande och innovationslust en stor sådan möjlighet. Vi kan hjälpa branschen ta ett nytt steg. Vilket vi vill förmedla till våra befintliga och nya kunder.

3, Beskriv kort funktionerna ni erbjuder?

Vi erbjuder flera funktioner för fler aktiva besökare genom effektiv kommunikation, samt bättre möjlighet att nätverka innan-under-efter event. Detta sker via eventanpassade QR koder, till vilket vi erbjuder personifierade biljetter och idkort som kan återanvändas på alla möten och event. Detta gör både information via QR koder och personifierade idkort återanvändningsbara och hållbara.

4, Vad är verkligen unikt med ert nya system MRI Tickets & Networking?

MRI Tickets & Networking är unikt då det fokuserar på att hjälpa event och mötesindustrin att få fler nöjda besökare med hållbarhet. Allt ifrån smart information, till personligt anpassade besöksbiljetter med inbyggda nätverksmöjlighet och förenklad uppföljning av intressanta möten.

Anders och Jon: Det unika är att vi kompletterar sedvanliga lodrätta anmälningsförfarande i traditionella eventsystem, med horisontella och personliga användarbehov av information och kontaktuppgifter över tid. Detta gör evenemangets investering, upplevelse och affärsnytta mer hållbar och lönsam för såväl arrangörer, partners, som besökare.

Konkret hjälper vår plattform våra uppdragsgivare och arrangörer att ge besökarna med individanpassad information och dialog på deras villkor. Vi tror att framtidens plattformar behöver utveckla synen och relationen till sina användare och besökare. För att få fler aktiva besökare med ”rätt” profil (vilket de flesta b2b evenemang lever på), behöver evenemangen erbjuda rätt verktyg som bygger långsiktigt förtroende.

MRI står för Meetings with Relationship Intelligence, vilket har en stor framtids-potential i dessa AI tider. Vår plattform hjälper olika intressenter av event med förenklad information, interaktion och nätverkande. Vilket i sin tur förenklar en affärsmässig uppföljning som ger bättre mätbara resultat. Totalt kommer detta göra besökare och partners till glödande fans, vilket många uppdragsgivares önskemål.

5, När kommer systemet att finnas på marknaden? Vi lanserar de första evenemangen med MRI Tickets & Networking i Skellefteå den 18 oktober på Arbetsmiljödagen i Norr, samt den 23 oktober på Mötesdagen i Norr. Hoppas vi då får träffa många kollegor och vänner inom eventindustrin.

6, Behövs det verkligen ett system till på marknaden?

Dagens befintliga system går ut på att marknadsföra och sälja enskilda event till besökare utan någon större vikt på hållbar uppföljning för besökarna. Dagens besökare tycker dessutom det ibland känns lite onödigt krångligt med att mata in olika besöksuppgifter till nytta för utställare och partners vid anmälan. För besökarna finns det inte heller något hållbart verktyg att nätverka och byta kontaktuppgifter. Dagens system går mest ut på att ge arrangörer och utställare information och användarnytta men väldigt begränsat för besökarna. För att inte framtidens besökare skall svika oss, behöver vi alla hjälpas åt att göra dom till glödande fans, vilket skapar nya affärsmöjligheter för alla inom event och mötesindustrin. En hållbar och horisontell plattform skapar mer nytta för varje enskild användare över tid.  Därför hjälper vi våra uppdragsgivare och deras besökare med en förenklad och hållbar uppföljning ge nom samtliga faser FÖRE-UNDER-EFTER.

7, Vilka kunder riktar ni er till?

Vår plattform är byggd för att hantera olika marknader och kunder, med fokus på event inom b2b. Detta kan tex vara mässor, kongresser, sponsring (tex golf, tennis, hästsport och motorsport), utbildningar, rekrytering, kick-off, produktlansering mm. Viktigt är att våra kunder ser värdet av att erbjuda sina besökare och kunder mer hållbar information och bättre nätverksmöjlighet med uppföljning.

8, Vad kostar det att använda er lösning?

Enkelt uttryckt så är kostanden inte högre än andra befintliga system om man jämför motsvarande lösning hos oss. Med det sagt så beror såklart priset på grad av anpassningar och tillval.

Det vi tycker är viktigt är miljö och hållbarhet, vilket gör att våra lösningar är optimerade för återanvändning, vilket på sikt blir både billigare och bättre för oss alla. Avslutningsvis vill vi bara nämna att utöver vårt gemensamma engagemang i MRI Tickets & Networking, levererar vi fortfarande våra egna lösningar i våra respektive bolag.

 

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

Eventplattformen Jirango släpper ny modul

Eventplattformen Jirango släpper ny modul

Hantera hotell-allotment för event och konferenser i Jirango. Funktionen har tagits fram i samråd med flera större aktörer som arbetar med hotellbokningar.

Nytt evenemangsverktyg på svenska marknaden

Nytt evenemangsverktyg på svenska marknaden

Det nya evenemangsverktyget APSIS One finns nu på marknaden. Ett verktyg som kan öppna upp en värld av nya möjligheter för stora som små företag.

Funderar du på att köra digitala dryckesbiljetter på nästa event?

Funderar ni på att köra digitala dryckesbiljetter på nästa event?

Digitala dryckesbiljetter är lika enkla som effektiva och kan göra stor skillnad när det kommer till att skapa kul och bra event. Och de funkar lika bra på företagsevent i stan som roséminglet under Almedalsveckan!

Exklusivt Chef’s Table eller mingelmiddag för 1 000 personer – ingen dag är den andra lik i Cirkus kök

Exklusivt Chef’s Table eller mingelmiddag för 1 000 personer – ingen dag är den andra lik i Cirkus kök

Annons

Cirkus på Djurgården är en av Stockholms mest populära eventlokaler och mest välbesökta scener. Men det många inte vet är att i köket numer har några av Stockholms bästa kockar som bjuder in till gastronomiska upplevelser. Här står kreativitet och hållbarhet i fokus som även allmänheten har möjlighet att avnjuta. En av Cirkus kockar, Daniela Liljemon-Adlerz, berättar om övergångarna från fulla festvåningar till intima chef’s table-möten.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Eventpodden
Megasound
300x250 studio puck

Tips

  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
  • 39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest
  • Vässa ditt event med stöd av Talarföreningens checklista
  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
  • Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren
Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Annons

Det här med onlineföreläsningar – de kommer vi fortsätta med även i post-covid tid. Eller vad tror ni? 

Upphandlingar

  • Upphandling av podcastreporter
  • Upphandling av hotellrum till ett affärsvärde om 700 miljoner kronor
  • Sida upphandlar cateringtjänster
  • Kommun inrättar dynamiskt inköpssystem för organisations och ledarskapskonsulter
  • Sigtuna kommun upphandlar leverantör för att genomföra videoproduktion

Eventarenan

Foto: N. Vestefjell

I byn som aldrig sover är lekparken alltid öppen!

Annons

Skall du planera möten eller event i Åre? Här ger Rider Eventmarketing information och länkar till det du behöver veta för att skapa ett lyckat evenemang i Åre oavsett om det är en aktivering av sponsorskap eller en konferens.

Inspiration

Filadelfia Convention Center och restaurang K-märkt inleder samarbete

Filadelfia Convention Center och restaurang K-märkt inleder samarbete

Affärer

Arenan med modern teknik mitt i Stockholm, kompletteras nu med högklassig mat och service från K-märkt.

Nya Västerås kongress

Nya Västerås Kongress – Storsatsning från Elite Hotels of Sweden

Inspiration

För första gången på länge får Sverige en ny kongress- och mötesanläggning genom nyinvigda Västerås Kongress, med en placering som ger möjligheten att bli hela Sveriges mötesplats.

Upptäck nyöppnade Fenix Sthlm, en modern destination inom mat & möten

Upptäck nyöppnade Fenix Sthlm, en modern destination inom mat & möten

Aktuellt

Den 4 september slog familjeägda Sabis upp portarna till deras senaste tillskott av konferensanläggningar i Stockholmsområdet. Beläget mitt i nya och snabbväxande stadsdelen Hagastaden finner du nu sju moderna konferenslokaler, en takterrass samt matdestinationen Gastropol – Deli, Bar & Bistro som serverar god mat lagad från grunden hela dagen.

Göteborg får tio spännande actionrum

Göteborg får tio spännande actionrum

Inspiration

Nu lanserar man The Challenge – ett äventyr som består av tio spännande actionrum där målet är att i lag samla så mycket poäng som möjligt för att vinna över kollegor. Samtidigt adderar man till ett tredje konferensrum och därtill en ny lounge för fika och häng under konferenspauserna.

Lista: 13 talarförmedlingar för ditt event

Lista: 13 talarförmedlingar för ditt event

Inspiration

Söker du talare, föreläsare, moderator, konferencier, experter eller inspirationsföreläsare? Här listar vi 13 talarförmedlingar som hjälper dig att hitta rätt talang för ditt event.

Gästerna bjuds på en möjlighet att bli inlåsta

Gästerna bjuds på en möjlighet att bli inlåsta

Inspiration

Den 13 oktober inleds Halloween-firandet på Gröna Lund. I år introduceras ett nytt, världsunikt, koncept ”Obscura”. Gästerna bjuds på en möjlighet att bli inlåsta, i totalt mörker. I kombination med specialeffekter och avancerad ljudteknik upphör gränserna snabbt mellan vad som är verkligt och vad som är den inlåstes egna värsta mardrömmar.

Unikt musikfyrverkeri och århundradets parad under finalhelgen för Göteborg 400-årsfirande

Unikt musikfyrverkeri och århundradets parad under finalhelgen för Göteborg 400-årsfirande

Inspiration

Efter göteborgarnas önskningar; den 2 september blir det Jubileumsfyrverkeri till tonerna av musik med göteborgskoppling. Tidigare samma dag är det också Jubileumsparad med omkring 20 ekipage. Allt under finalhelgen för Göteborgs Jubileumsfirande.

Wisdome Stockholm får visualiseringsteknik i världsklass

Wisdome Stockholm får visualiseringsteknik i världsklass

Inspiration

Inuti den kupolformade trädomen installeras visualiseringsteknik i världsklass – enorma datakluster och projektorer som ska förse den drygt 300 kvadratmeter stora bildytan med 3D-upplevelser av vetenskap. Wisdome Stockholm öppnar i december 2023.

Ny destination i Stockholm tar form

Skeppsholmsgruppen inleder samarbete med fartygen Ångslupen Frithiof och Ångfartyget Motala Express

Inspiration

Samarbetet är en utvidgning av Skeppsholmsgruppens portfölj och skapar nya möjligheter för exklusiva och minnesvärda upplevelser i en oslagbar mix mellan hav och land.

Krägga Herrgård öppnar en ny, state-of-the-art boulebana

Krägga Herrgård öppnar en ny, state-of-the-art boulebana

Inspiration

En ny, toppmodern boulebana är nu öppen för fri användning för alla hotellets gäster. Detta spännande tillskott är utformat enligt internationell tävlingsstandard, vilket innebär att den uppfyller de mest kräsna spelarnas förväntningar när det gäller såväl underlag som storlek.

Hur kommer vi mötas? – Ingmari Pagenkemper siar om framtidens event

Hur kommer vi mötas? – Ingmari Pagenkemper siar om framtidens event

Annons

Svinbra teknik, att fira de små sakerna och med upplevelser som ökar kreativiteten. Ungefär så tror nöjes- och Stockholmsprofilen, Ingmari Pagenkemper att vi kommer att mötas framöver.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • On Air söker Head of Production
  • Sälj och projektledning för möten & event
  • Nu växlar vi upp…
  • Produktionsledare Eventteknik – Stockholmsmässan
  • Erfaren produktionsledare till EVENTYR NINE YARDS
  • Eventpersonal till spännande uppdrag på Arlanda

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Eventprofil vinner "Crimetime Award årets deckardebut" på Bokmässan

Eventprofil vinner författarpris på Bokmässan

Aktuellt

Crimetime Göteborg är en festival i festivalen under Bokmässan, som tar avstamp i viljan att skapa Sveriges största mötesplats för författare och läsare som älskar spänningslitteratur.

BANG Agency ny partner i Sverige för det europeiska nätverket Pomilio Blumm

BANG Agency ny partner i Sverige för det europeiska nätverket Pomilio Blumm

Eventbyrå

Kommunikationbyrån BANG Agency har blivit utvalda som exklusiv partner i Sverige för det europeiska nätverket Pomilio Blumm. Denna nya allians är en milstolpe i BANG Agencys resa mot att erbjuda ännu mer internationell kommunikation.

Eventpodden

Peter Wintsky återvänder som gäst i Eventpodden #70

Eventbyrå

Talarcoaching är tema i detta avsnitt. Efter att ha lyssnat på en ofantlig massa företagsledare på scenen i sin roll som ansvarig på Creative Meetings, har nu Peter startat Talarcoaching.

Mest läst

Inbjudan till föreläsning och mingel i Stockholm – 17 oktober

Inbjudan till föreläsning och mingel i Stockholm – 17 oktober

Välkommen till en kostnadsfri föreläsning med Peter Winitsky och efterföljande mingel på Biblioteket Live. Affärsforumet Mötesbaren arrangeras av Eventeffect med systersajter. Anmäl dig här, hoppas vi ses!
Konstant Evolution: Niclas Rahm om hur han implementerade Kaizen Filosofin i EVENTYR NINE YARDS Kreativa Process.

Konstant Evolution: Niclas Rahm om hur han implementerade Kaizen Filosofin i EVENTYR NINE YARDS Kreativa Process.

Under en period av intensiv research, analys och studier av japansk kultur inför ett betydande projekt för några år sedan, stötte Niclas Rahm på begreppet Kaizen för första gången. Detta japanska koncept, vars namn översätts till "förändring till det bättre" eller "kontinuerlig förbättring", framstod snart som en gnista av inspiration och insikt för Rahm. Med tiden har denna filosofi vuxit ...
Eventprofil vinner "Crimetime Award årets deckardebut" på Bokmässan

Eventprofil vinner författarpris på Bokmässan

Crimetime Göteborg är en festival i festivalen under Bokmässan, som tar avstamp i viljan att skapa Sveriges största mötesplats för författare och läsare som älskar spänningslitteratur.
Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Jag har reflekterat kring vårt varumärke sedan förra veckan då jag hade ett intressant samtal med en av grundarna till Eventeffect. Anledningen till samtalet var att Eventeffect hade listat de största eventbolagen i Sverige med omsättning från 50 miljoner och uppåt.
Traveko ny partner till världskongress

Traveko ny partner till världskongress

Traveko Scandinavia har fått förtroendet att gå in som utställningspartner på den globala skogskongressen IUFRO World Congress som 2024 kommer att hållas i Stockholm.

Branschfolk

Marcus Baker Mässbolaget – Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Branschfolk

Nu är mässor och event tillbaka och entusiasmen är stor efter nästan två års lock down. För många av mässföretagen har det blivit en kickstart som inneburit utmaningar. Det är kortare tidsmarginaler och önskemålen ser nu annorlunda ut.
– Det är ett högt tryck bland företag att exponera sig och fler vill nu visa sig på marknaden, både i Sverige och internationellt, vilket är superroligt, säger Marcus Baker på Mässbolaget.

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Folk i karriären

Claes Hidegård blir ny Senior Sales Manager på United Stage

Claes Hidegård blir ny Senior Sales Manager på United Stage

På nytt jobb

Claes Hidegård kommer närmast från Nyköpings arenor där han varit projektledare för större evenemang. Innan dess var han under en lång rad år försäljningschef för Live Nations svenska agentur.

Jessica Hansson blir ny Vd på AKI Travel

Jessica Hansson blir ny Vd på AKI Travel

På nytt jobb

Den klassiska affärs-, grupp- och konferensresebyrån AKI Travel AB gör en spännande förändring i ledningen. Efter 25 år tar Magnus Järrenfors ett steg åt sidan och ersätts av Jessica Hansson som VD.

Quality Hotel Arlanda XPO tillsätter ny Hotelldirektör

Quality Hotel Arlanda XPO tillsätter ny Hotelldirektör

På nytt jobb

Den 11 september startade Hanna Ringdahl som Hotelldirektör för hotellet. Hanna har en gedigen bakgrund inom hotellbranschen och kommer med omfattande erfarenhet från olika ledande befattningar inom Strawberry.

Gästskribenter

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Gästskribent

Jag har reflekterat kring vårt varumärke sedan förra veckan då jag hade ett intressant samtal med en av grundarna till Eventeffect. Anledningen till samtalet var att Eventeffect hade listat de största eventbolagen i Sverige med omsättning från 50 miljoner och uppåt.

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Gästskribent

Har du tänkt på vilken avgörande roll en moderator har för framgången och resultatet från ett möte?

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Gästskribent

Business, bubbel och babbel. Tre obligatoriska ingredienser för en klassisk almedalsvecka där det sistnämnda, alltså babblet, ofta förpackas i form av panelsamtal i mängder. Och vi kan nog alla vara överens om att de där panelsamtalen inte alltid blir helt hundra. Här kommer några av Talarföreningens erfarna moderatorer med sina nio bästa tips för ett lyckat panelsamtal i Almedalen.

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Eventbyrå

Byråvärlden är enkel på många sätt. Vi säljer tid, erfarenhet, kompetens och talang. En tjänst. Hur vi än kämpat och försökt så ser byråerbjudanden luddiga och lika ut. Fråga bara en kund så får du se.

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som besökare tänka på?

Gästskribent

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Föreningar och organisationer. Alla möts på en och samma plats. Som besökare är Almedalen en väldigt speciell plats där du har ett ansvar att se om dig själv och dina kollegor, så att ni alla kommer hem tryggt och säkert.

Konferensresa ansågs skattepliktig

Rättsfall: Konferensresa ansågs skattepliktig

Gästskribent

Kammarrätten i Sundsvall har i flera avgöranden den 17 mars 2023 fastslagit Skatteverkets ursprungliga beslut avseende förmånsbeskattning och skattetillägg kopplat till deltagande i en konferensresa.

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Almedalen

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Alla möts på en och samma plats. Ur ett säkerhetsperspektiv är Almedalen en väldigt speciell plats där man som arrangör har ett stort ansvar att se till att eventet ni arrangerar är tryggt och säkert.

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

EVENTYR NINE YARDS

När vi skapade vår långsiktiga strategi att bli Nordens ledande eventbyrå 2023 så var hållbarhet ett område som vi gav stort utrymme i planen. Ingen aktör i vår bransch hade gått hela vägen på det här området och vi ville erbjuda ett alternativ där det skulle vara enkelt för kunden att välja rätt – och på så sätt göra mindre påverkan på vår planet.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Krönika: Flexibla arbetssätt kräver tydlig chef

Gästskribent

Att chefen vågar vara tydlig och gå före blir allt viktigare i takt med att arbetsvardagen blir alltmer flexibel. Läs Fredrik Bauers senaste krönika om chefens roll som ett föredöme i de organisationer som har mest effektiva möten. I slutet får du tre frågor att diskutera som snabbt gör era möten mer effektiva

7 tips om hur du kan öka din kreativa förmåga

7 tips om hur du kan öka din kreativa förmåga

Gästskribent

Jag erkänner! Jag är inte helt bekväm nu. Att komma med tips och idéer skulle ju kunna uppfattas som rätt stroppigt. Eller? Men, kärleken till det jag gör och brinner för är dock större än min rädsla, så det är med stor ödmjukhet som jag fortsätter skriva. För det jag vill dela med mig av är saker jag påminner mig själv om dagligen i min strävan att utveckla mig själv och andra runt omkring mig.

Mässor fungerar – på många olika sätt

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Expo

Ställa ut på mässor fungerar, men det gäller att planera och utföra sitt deltagande på rätt sätt. Då kan mässmediet ge effekter som få andra medier kan erbjuda. Erik Säfvenberg, marknadschef på Nolia som är Norrlands största mäss- och eventföretag, ger en omfattande guide i mässmediets olika användningsområden, funktioner och en hint om framtiden.

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Gästskribent

Eventsäkerhet är ett ord som ofta ger associationer till vakter med snäcka i örat, kravallstaket och kanske inte alltid en så inbjudande känsla. Begreppet ”trygga event” dök i princip upp under pandemin och handlade om hur man skulle kunna erbjuda ”trygga event” i innebörden att det fanns handsprit och skyltar som uppmanade att hålla avstånd.

Octanorms byggsystem möjliggör flexibel design i den spektakulära utställningen ”Oltre Terra”

Octanorms byggsystem möjliggör flexibel design i den spektakulära utställningen ”Oltre Terra”

Annons

I utställningen ”Oltre Terra. Why Wool Matters” tar den mångsidiga designstudion Formafantasma oss med på en resa för att utforska ullens betydelse och inflytande över vår värld. Genom en djupdykning i historien, ekologin och den globala dynamiken för utvinning av produktion av ull avslöjar de hur denna naturfiber har påverkat våra liv i mer än 10 000 år.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff