Hallå där… Anders Nilsson på Card4Action och Jon Svenonius på Delegia.
1, Vilka är ni och vad har ni gjort tidigare i era yrkesliv?
Anders: Jag har arbetat med affärsutveckling av event, sponsring och nätverkande på olika positioner i olika bolag sedan 1984.
Jon: Min bakgrund är inom produktutveckling och byggandet av tjänster. Jag har byggt appar, spel och tjänster till framför allt konsumenter sen 2002. Jag är VD med produktfokus på Delegia och har varit där sedan 2019.
2, Hur kom ni på idén till systemet/plattformen?
Anders: Idén till systemet och plattformen, kommer från flera års studier av behov och beteende kring främst b2b event. Studierna kommer från egna och mina kollegors erfarenheter att bygga system för event, konferenser, nätverkande och sponsring som tex golftävlingen Solheim Cup. Jag anser vi inom eventindustrin missat våra uppdragsgivares kanske största behov inom b2b. Att hjälpa till att skapa mer kvantitet och kvalité av värdefulla besökare. Vilket för många arrangörer är den avgörande faktorn – Hur många besökare med ”rätt” profil besöker våra b2b (även vissa b2c) event? Bland besökarnas önskemål och behov inom b2b, finns det en faktor som vi alla känner till står ut extra mycket. – Behovet att nätverka, vilket en undersökning på Linkedin inför Almedalsveckan i somras påvisar, då fler än 80% av besökarna svarade att främsta intresset för att medverka – är att nätverka.
Efter jag sålt av ett av mina tidigare eventbolag och några år av funderande, träffade jag 2017 Kim Kalmer, en driven och begåvad IT utvecklare, då han vann en entreprenörstävling på Åland. Vilket ledde till att vi bildade bolaget Card4Action AB.
Vid ett möte 2018, träffade vi en av ägarna till Delegia, Ita Grossman, då vi började samtala kring olika IT projekt och dess behov av resurser. Detta har nu lett till att vi tillsammans gör något riktigt stort. Ett unikt system som kommer utveckla event- och mötesindustrin – MRI Tickets & Networking.
Jon: Delegia arbetar sedan 2002 med att utveckla digitala lösningar till våra kunder inom eventbranschen och har alltid strävat efter att tillämpa teknik för att nå kundoptimerade lösningar. Samtidigt har vi alltid strävat efter att hitta möjligheter att använda tekniken till att lösa nya affärsmässiga utmaningar. Här ser vi nu tillsammans med Card4Action i vår sköna mix av tekniskt kunnande och innovationslust en stor sådan möjlighet. Vi kan hjälpa branschen ta ett nytt steg. Vilket vi vill förmedla till våra befintliga och nya kunder.
3, Beskriv kort funktionerna ni erbjuder?
Vi erbjuder flera funktioner för fler aktiva besökare genom effektiv kommunikation, samt bättre möjlighet att nätverka innan-under-efter event. Detta sker via eventanpassade QR koder, till vilket vi erbjuder personifierade biljetter och idkort som kan återanvändas på alla möten och event. Detta gör både information via QR koder och personifierade idkort återanvändningsbara och hållbara.
4, Vad är verkligen unikt med ert nya system MRI Tickets & Networking?
MRI Tickets & Networking är unikt då det fokuserar på att hjälpa event och mötesindustrin att få fler nöjda besökare med hållbarhet. Allt ifrån smart information, till personligt anpassade besöksbiljetter med inbyggda nätverksmöjlighet och förenklad uppföljning av intressanta möten.
Anders och Jon: Det unika är att vi kompletterar sedvanliga lodrätta anmälningsförfarande i traditionella eventsystem, med horisontella och personliga användarbehov av information och kontaktuppgifter över tid. Detta gör evenemangets investering, upplevelse och affärsnytta mer hållbar och lönsam för såväl arrangörer, partners, som besökare.
Konkret hjälper vår plattform våra uppdragsgivare och arrangörer att ge besökarna med individanpassad information och dialog på deras villkor. Vi tror att framtidens plattformar behöver utveckla synen och relationen till sina användare och besökare. För att få fler aktiva besökare med ”rätt” profil (vilket de flesta b2b evenemang lever på), behöver evenemangen erbjuda rätt verktyg som bygger långsiktigt förtroende.
MRI står för Meetings with Relationship Intelligence, vilket har en stor framtids-potential i dessa AI tider. Vår plattform hjälper olika intressenter av event med förenklad information, interaktion och nätverkande. Vilket i sin tur förenklar en affärsmässig uppföljning som ger bättre mätbara resultat. Totalt kommer detta göra besökare och partners till glödande fans, vilket många uppdragsgivares önskemål.
5, När kommer systemet att finnas på marknaden? Vi lanserar de första evenemangen med MRI Tickets & Networking i Skellefteå den 18 oktober på Arbetsmiljödagen i Norr, samt den 23 oktober på Mötesdagen i Norr. Hoppas vi då får träffa många kollegor och vänner inom eventindustrin.
6, Behövs det verkligen ett system till på marknaden?
Dagens befintliga system går ut på att marknadsföra och sälja enskilda event till besökare utan någon större vikt på hållbar uppföljning för besökarna. Dagens besökare tycker dessutom det ibland känns lite onödigt krångligt med att mata in olika besöksuppgifter till nytta för utställare och partners vid anmälan. För besökarna finns det inte heller något hållbart verktyg att nätverka och byta kontaktuppgifter. Dagens system går mest ut på att ge arrangörer och utställare information och användarnytta men väldigt begränsat för besökarna. För att inte framtidens besökare skall svika oss, behöver vi alla hjälpas åt att göra dom till glödande fans, vilket skapar nya affärsmöjligheter för alla inom event och mötesindustrin. En hållbar och horisontell plattform skapar mer nytta för varje enskild användare över tid. Därför hjälper vi våra uppdragsgivare och deras besökare med en förenklad och hållbar uppföljning ge nom samtliga faser FÖRE-UNDER-EFTER.
7, Vilka kunder riktar ni er till?
Vår plattform är byggd för att hantera olika marknader och kunder, med fokus på event inom b2b. Detta kan tex vara mässor, kongresser, sponsring (tex golf, tennis, hästsport och motorsport), utbildningar, rekrytering, kick-off, produktlansering mm. Viktigt är att våra kunder ser värdet av att erbjuda sina besökare och kunder mer hållbar information och bättre nätverksmöjlighet med uppföljning.
8, Vad kostar det att använda er lösning?
Enkelt uttryckt så är kostanden inte högre än andra befintliga system om man jämför motsvarande lösning hos oss. Med det sagt så beror såklart priset på grad av anpassningar och tillval.
Det vi tycker är viktigt är miljö och hållbarhet, vilket gör att våra lösningar är optimerade för återanvändning, vilket på sikt blir både billigare och bättre för oss alla. Avslutningsvis vill vi bara nämna att utöver vårt gemensamma engagemang i MRI Tickets & Networking, levererar vi fortfarande våra egna lösningar i våra respektive bolag.