Men den här typen av tillfällen kommer allt mer sällan i takt med att eventplattformarna blir bättre, bredare, kompetentare och mer flexibla. Vår första spaning idag när vi snart stänger 2024 och går in i ett nytt år är att eventbeställaren – slutkunden – successivt kommer samla fler och fler pjäser på sin spelplan. Åtminstone när det kommer till verktyg och eventlösningar.
Starka och flexibla eventplattformar
Marknaden för eventplattformar har nu blivit så pass mogen att…
…kunden inte behöver sitta med en cocktail av olika verktyg för att lösa sina eventbehov. Man kan och bör kunna förvänta sig att eventplattformen man väljer stödjer alla de typer av events och möten man har behov av och att deltagarna ska få en smidig resa genom eventets olika faser. Digitala, hybrida och fysiska events löses i samma verktyg – stora komplexa event och mindre möten likaså.
…det blir lättare och mer tillgängligt att komma igång även med de mer avancerade plattformarna. Här stavas tillgång till avancerad funktionalitet, AI. Vi kommer se allt fler AI-assistenter som stöttar, guidar, hjälper, tipsar och peppar i största allmänhet.
… man kan börja skapa mer intressanta upplevelser som är helt individanpassade. Vi vill kanske inte att alla ska få exakta samma frågor, samma information, kanske inte ens samma visuella utseende. Vi vill ha möjlighet att individanpassa upplevelsen ända ut i fingerspetsarna. Här ser vi även en trend mot att publiken får vara med och påverka innehåll för att tillsammans skapa en unik upplevelse – t ex genom att påverka innehåll eller varför inte den fysiska miljön?
Mer spotlight på hållbarhetsfrågor
För event- och mötesarrangörer är hållbarhet inte längre en trend – det är ett krav. Efter pandemins digitala skifte har vi sett en tydlig återgång till fysiska event, och den återgången har hållit i sig länge. Nu är det verkligen dags att hitta balansen igen. Miljöfrågorna måste högt upp på alla agendor. Fler hybrida events och fler digitala events! Men denna gången har vi så mycket mer dynamiska möjligheter att leverera riktigt bra upplevelser, oavsett format.
AI såklart
Under 2025 kommer vi se fler att AI tar större plats inte bara i form av generativ AI utan även vad gäller lösningar för produktion, dataanalys och automatisering av hur vi arbetar. För våra kunder betyder det tillgång till kraftfulla analysverktyg som ger djupare insikter, minskad arbetsbelastning och möjligheten att skapa mer engagerande och dynamiska eventupplevelser.
En blick mot framtiden
Så vår spaning inför 2025 kan summeras i: en växande marknad, där slutkunden tar större plats, med AI och digitalt fokus, för att äntligen kunna börja skapa hållbara och i stor utsträckning digitala events, med högre krav på unikitet, kvalitet och upplevelse.
Och jag fortsätter gärna att gå upp kl 4 då och då, även om min AI-kompis troligen snart kommer göra ett bättre jobb än jag själv. Och se mycket piggare ut…
För även om live är live, är det teamet i bakgrunden och allt hårt arbete som gör live möjligt och magiskt.
Tack för ett fantastiskt år, och vi ser fram emot att ta oss an 2025 tillsammans!
Gisela Grerup, CEO Twebcast