Hallå där… Joakim Percival som den 1 januari tillträder som vd för Easyfairs nordiska verksamhet. Joakim är idag operativ chef för norden inom bolaget.
Vad har du arbetat med tidigare?
Min tidigare erfarenhet kommer från 19 år som affärskonsult på Accenture och McKinsey & Co. Jag har där arbetat i branscher och frågeställningar som täcker in många av våra viktigaste ”communities” / concept, såsom tillverkande industri, teknik/IT, fastigheter etc. I tillägg är jag fantasy- och mat & dryck-nörd så har en personlig koppling till både Comic Con och FastFood&Cafe.
Hur har pandemin drabbat er verksamhet, några uppsägningar?
Det är en extremt annorlunda och utmanande tid för evenemangsbranschen just nu såklart. Vi har under hösten arbetat med att anpassa den nordiska verksamheten till de exceptionella förutsättningar som råder i omvärlden. I det arbetet har vi fokuserat vår portfölj av event samt förenklat vår organisation. Vi har i och med dessa förändringar – precis som våra branschkollegor – även tyvärr varit tvungna att minska ner den totala storleken på organisationen kraftigt.
Hur ser framtidsplanerna ut för verksamheten?
Vi har en stark portfölj av event/koncept, en stark organisation och starka ägare. Vi vet att den underliggande efterfrågan är stark och hyser stark tilltro till att branschen kommer komma tillbaka snabbt så fort pandemi och relaterade restriktioner tillåter. Easyfairs har en klar ambition att vara en ledande aktör i samtliga marknader där vi verkar och har ambitionen att växa så snart det är möjligt. Vi kommer ha ett fortsatt fokus på det fysiska mötet som kommer att förädlas med hjälp av alla de möjligheter som digitala lösningar erbjuder.
Det rådande läget har dessutom gett oss möjlighet att se över ett mer omfattande förändringsarbete där vi startat upp ett flertal strategiska dialoger som tidigare varit osannolika, och att vi under hösten arbetat fram en vässad tillväxtplan som sätts i verket så snart tillfälle ges.
När siktar ni på att kunna köra första mässan?
Det beror helt på pandemi, vaccinationer och restriktioner såklart. Just nu planerar vi ett par större digitala event under våren samt har i planerna fysiska möten med start sen vår. Den stora massan av event i vår portfölj är dock planerade från september och framåt.