Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 16:e maj på galabiografen Rigoletto där framträdande företag och individer som jobbar med marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på föreläsningar och möjligheter till nätverkande med branschkollegor.
Marknadsföreningen Stockholm delar ut Årets Marknadschef för 17:e gången, samt de tillkommande kategorierna; Årets Framtidslöfte, Varumärkesresa och Disruptör för sjunde gången. Nomineringen till tävlingen är öppen och vem som helst kan tipsa & nominera personer och företag fram till den 22 februari direkt på mis.se.
I mars sammanträder de namnkunniga juryerna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att hitta 2024 års vinnare och därmed utse Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas under april månad och vinnarna koras sedan den 16 maj på Rigoletto i Stockholm.
– Så glad över att den här vassa juryn nu står redo att gå igenom alla bidrag! Vi ser fram emot att få rikta strålkastarljuset på fina prestationer inom MarCom och lyfta förebilder att inspireras av, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen, Stockholm. Det ligger i föreningens DNA att skapa plattformar för att mötas och att lära från varandra; tillsammans blir vi alla lite bättre, fortsätter hon.
Johan Fernstedt, Marknadschef på Unionen och förra årets vinnare av Årets Marknadschef, är med i juryn för att utse 2024 års vinnare och reflekterar kring juryarbetet:
– Idag måste en marknadschef navigera, både internt och externt, på ständigt föränderliga marknader; där de taktiska och tekniska förutsättningarna både är en möjlighet och en konstant utmaning. Marknadschefens roll idag är både sälj, marknad och lojalitet. En holistisk roll som kräver komplexa affärsbeslut.
Att bedöma Årets Marknadschef 2024 är en ära och innebär att få en inblick i alla fantastiska marknadschefers vardag. Jag ser fram emot att utse en vinnare som kan omfamna den snabbt föränderliga komplexiteten och lösa de många utmaningar som dagens roll som marknadschef innebär om man ska lyckas uppnå sina mål.”
Jury Årets Marknadschef 2024
(ORDF.) Marie Thorslund, Affärsområdeschef, KiMM
Johan Fernstedt, Marknadschef Unionen (Vinnare Årets Marknadschef 2023)
Karina T. Liljedal, Docent, Handelshögskolan i Stockholm; Partner, FPYB – Future Proof Your Business
Clara Grelsson, VD, Adnuntius i Sverige
Michael Grimborg, Senior Advisor
Jesper Andersson, Managing Partner & Client Director, Nord DDB
Alexander Morad, VD Bright Mind Agency
Jury Årets Framtidslöfte 2024
(ORDF.) Jacob Östberg, Professor of Business Administration, specializing in Marketing
Zu-Yon Han, Head of digital, Suicide Zero (Vinnare Årets Framtidslöfte 2023)
Nicole Kavander, Growth Director, Merkle, Co-founder, All of Us
Fredrik Gustafsson, PR Specialist, Ledarna
Angelica Larsson, COO, Fuze PR
Björn Owen Glad, Senior Creative Strategist, Glory Days
Jenny Berggren, VP, Marketing & Publicity Nordics, Warner Bros
Jury Årets Disruptör 2024
(ORDF.) Alex Baker, Global retail strateg, ängelinvesterare och Principal på Nordic Retail Hub.
Lisa Malmros, Founder/CEO, Charly (Vinnare Årets Disruptör 2023)
Maria Olofsson, Verksamhetsledare Uminova Innovation, Processledare Ignite Sweden
Karin O’Connor, Entreprenör, ekonomijournalist, författare och förändringsguru. Business advisor, Draknästet.
Karl Andersson, Founder, Matsmart-Motatos
Nora Bavey, General Partner Unconventional Ventures, Co-founder UV Accelerator
Jessica W Sandberg, Grundare & Creative director, Besvärlig sedan 1977
Jury Årets Varumärkesresa 2024
(ORDF.) Hanna Axelsson, Senior Consultant, Rud Pedersen Communications
Sarah Frelin Ekvall, Marketing Manager (Vinnare Årets Varumärkesresa 2023)
Dan Lindgren, Founder & CEO, We Were There
Ricki Petrini, Kommunikationsstrateg
Johan Johansson, Senior Strateg, Carat
Tore Åsén, Senior Creative, Redgert Comms
Johan Anselmsson, Professor i Marknadsföring vid Ekonomihögskolan Lunds universitet
För att nominera, mer information om kategorierna och priserna, besök https://mis.se/arets-marknadschef/