Hedvig Hagwall Bruckner och Gustav Martner tar plats i Jernspirans jury.
Hedvig Hagwall Bruckner är copywriter på King och har lång erfarenhet av såväl kommunikation som juryarbete. Senast som juryordförande i årets Guldägg. Hon har ett naturligt engagemang för en tävling som belönar de som gör skillnad på riktigt.
– Jernspiran ger företag och organisationer en möjlighet att lyfta fram sina engagemang på ett mycket fint sätt. Ofta finns projekt, insatser och idéer i näringslivet och i den ideella världen som inte fått den uppmärksamhet de förtjänar. Här är chansen, säger Hedvig Hagwall.
”Skapar stolthet och engagemang i den egna organisationen”
Hedvig menar att det är viktigt att företag att driva förändring och att ansvarstagande är viktigt att flera skäl.
– Det är viktigt dels för att inspirera andra och dels för att skapa stolthet och engagemang i den egna organisationen. Men man måste komma ihåg att syftesdriven marknadsföring alltid måste vara väl förankrad och relevant. Man måste leva upp till sina påståenden, säger Hedvig Hagwall.
Gustav Martner är nordisk digitalchef på Greenpeace tillika den som skickade in förra årets vinnande tävlingsbidrag. Han vet vad som krävs för att vinna och hur man snabbt anpassar sin kampanj till nya förutsättningar. Så som till en pandemi.
– För att vinna krävs en idé som inte bara kan göra skillnad för din organisation – utan även för den som råkar vara på Stockholms Centralstation, säger Gustav Martner.
”Vi hoppas på att få fler tävlingsbidrag även från företag”
Under de fyra år som Jernhusen genomfört tävlingen har två företag och åtta organisationer varit vinnare eller hederspristagare. Därför utses nu två vinnare – ett företag och en organisation.
– Vi hoppas på att få fler tävlingsbidrag även från företag. Och att fler tar hjälp av sina byråer, det är oftast då det blir som bäst, säger Åsa Agemalm, Chef Media & Marknad på Jernhusen och fortsätter:
– På våra centralstationer når man en bred målgrupp som uppskattar meningsfulla upplevelser. Med två kategorier ökar också chansen att vinna.
Om Jernspiran
Jernspiran är fastighetsbolaget Jernhusens årliga eventtävling som belönar företag och organisationer som vill driva förändring och har ett starkt engagemang i viktiga hållbarhets- och samhällsfrågor. Syftet är att lyfta initiativ för en bättre värld och samtidigt bidra till meningsfulla resenärsupplevelser. I prispotten ligger event- och reklamytor på en av Sveriges största centralstationer.
Jernspiran.se är öppen för bidrag 9 september till 9 oktober
För att tävla beskriver man sin bästa idé till ett event som visar upp hur man gör skillnad. Två vinnare utses och får varsin eventyta och utvalda reklamytor upp till en vecka på en av centralstationerna i Stockholm, Göteborg eller Malmö under våren 2021.
Jernspirans jury 2020:
- Alexandra Pascalidou, journalist, författare och föreläsare (ambassadör)
- Erik Modig, forskare vid Handels, Center for Consumer Marketing
- Christina Knight, creative på The Amazing Society, författare och föreläsare
- Fredrik Svedjetun, chefredaktör Resumé och Dagens Media
- Gustav Martner, nordisk digitalchef på Greenpeace (NY)
- Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King (NY)
- Kjell Hasslert, styrelseordförande Jernhusen