Susanne Dahlberg blir ny vd för Visit Sweden.
Visit Swedens nya vd är en erfaren ledare från bolag med internationell verksamhet. Hon har bland annat ansvarat för förändringsarbete inom digital försäljning och kommunikation, nu senast som kommersiell chef på flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines.
Susanne Dahlberg har tidigare haft ledande befattningar på BRA, Scandic Hotels och SAS. På BRA ansvarade hon för sammanslagning av företagets regionala bolag, digitala försäljningsplattform och kunderbjudandet. Tidigare var hon tillförordnad Sverigechef för Scandic Hotels och distriktschef för Scandics Stockholmshotell. Susanne Dahlberg har också varit marknads- och försäljningschef på flygbolaget SAS Sverige, chef för e-Commerce och distribution globalt i SAS, samt vd för SAS Ground Services i Sverige.
– Susanne Dahlbergs bakgrund och erfarenheter från besöksnäringen kommer vara värdefulla för att leda Visit Sweden vidare mot ett mer digitalt och globalt arbetssätt. Vi tror på hennes förmåga att driva förändring och hon är samtidigt en uppskattad ledare, säger Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden i ett pressmeddelande.
– Jag är stolt och glad att få ta mig an det här uppdraget och tar med mig mina erfarenheter av digital omvandling. För mig är Visit Swedens uppdrag att få fler turister till Sverige och stärka landets varumärke precis den utmaning man drömmer om att få, säger Susanne Dahlberg.
Susanne Dahlberg tillträder den 1 juni. Till dess fortsätter Kristina Ösund som tf vd för Visit Sweden.