Den 1 februari tillträdde Johanna Mattsson som ny vd på Pop House, som driver ABBA the museum samt Pop House Hotel på Djurgården i Stockholm.
Hon kommer närmast från IHM Business School och har en bakgrund som affärskonsult inom digitalisering. Hon har dessutom haft rollen som vd på Destination Lofsdalen och arbetat som eventutvecklingschef i Frankrike och Japan för LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton S.A.
– Vi är väldigt positiva, att kunna ha attraherat Johanna Mattsson som med sin internationella erfarenhet, sin energi och sin entusiasm kommer ta Pop House vidare enligt den vision som ägarna har. Pelle har genomfört det uppdrag vi satte upp initialt, och skapat de fantastiska förutsättningar som vi ville ha för att bygga vidare på. Vi vill med vår satsning ge Stockholm, Djurgården och Pop House ännu fler gäster som njuter av musik, mat, dryck och upplevelser, säger Björn Ulvaeus i ett pressmeddelande.
– Jag ser fram mot uppdraget och att använda mina tidigare erfarenheter från destinationsutveckling, digitalisering och internationellt arbete för att leda verksamheten in i nästa fas, säger Johanna Mattsson.
Pop House föregående vd Pelle Lindberg fortsätter vara aktiv i bolaget och kommer driva satsningen Konsthallen 15. Med denna satsning har Pop House som avsikt att expandera verksamheten och ta en roll som en av Europas ledande turistdestinationer.
– Fokus ligger den närmaste tiden på att bland annat utveckla utställningen i ABBA The Museum, dessutom är vi i en startfas för att digitalisera försäljning, marknadsföring och service. Det blir spännande projekt för Johanna att driva. Vi vill också utveckla flera, framför allt musikanknutna verksamheter, som kan stärka Stockholms identitet som ”Music City”, säger Conni Jonsson, ägare av Pop House.