Anneli Egestam driver sedan 2003 företaget Egestam Marketing, som hjälper kunder att bygga affärsrelationer och varumärken genom det personliga mötet. Hon arbetar som projektledare och moderator för seminarier, events och mässor samt anordnar mäss- och mingelkurser.
Hittills har hon hunnit med mycket under sin karriär – 2005 startade hon det årliga kvällsseminariet Entreprenörs- och Ledarskapsdagen, 2006 tilldelades hon priset Årets Affärsnätverkare och sedan 2009 anordnar hon affärseventet Göteborgsminglet, där regionens företag och företagare möts och nätverkar. Hon är även styrelseledamot och eventansvarig för Småföretagarnas Riksförbund.
Du har arbetat som egen företagare i branschen sedan 2003 och haft rollen som relationsmarknadsförare sedan 1996 – Vad är din titel i dag?
– I dag är jag projektledare, moderator och anordnar mäss- och mingelskolor. Jag brukar säga att det är min expertkompetens – att få människor att mötas. Mycket heter i dag event och evenemang, men bara för att man träffas på samma tid och geografiska plats, så betyder det inte att människor möts. Du kan vara på ett event utan att prata med en enda människa. Min filosofi är att man lockas av att gå på ett event för att något lockar – men det man tar med sig hem eller till jobbet är möten med människor och de kontakter man funnit, säger Anneli.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Ofta har jag två eller tre projekt som jag arbetar med samtidigt. Mitt arbete handlar mycket om planering och att prata med människor. Under de flesta dagar är jag inne på kontoret och arbetar med alla projekt, även om dagarna är olika på sitt sätt, så är de ändå lika eftersom mycket av mitt arbete består av förberedelser, planering och avstämning. Jag får idéer, gör research, klurar och byter tankar med kloka människor i mitt nätverk och skapar på så sätt något som jag tror att människor ska gilla, sedan packas idén in, säljs och lanseras. Själva eventdagarna är få. Jag är med i ett affärsnätverk och bokar in lunchmöten regelbundet då möten ger mig bränsle och intryck som jag jobbar vidare med. Jag är även eventansvarig för Småföretagarnas Riksförbund – vi som är styrelseledamöter är också företagare och uppdraget innebär mycket resande.
Vad är det roligaste med ditt arbete?
– Möten med människor ger mig tankar, idéer och mycket energi. Jag ser möjligheter i allt och lyssnar in mycket när jag träffar människor.
Vilka utmaningar har du inom ditt yrke?
– En av utmaningarna är att utbudet är så oroligt stort av allt man kallar event där mycket är gratis. Tiden räcker inte till att delta på allt som erbjuds och marknaden har blivit lite bortskämd.
Hur når du som eventarrangör ut genom bruset?
– Jag har skapat ett namn som både arrangör och mina varumärken, bland annat Göteborgsminglet och Entreprenörs- och Ledarskapsdagen som jag har arrangerat i över tio år. Människor hittar dit. Event och sponsring handlar mycket om representation och att bjuda kunder på sport och upplevelser, inte sällan av män för män. Det är inte alla som är intresserade av att ta med sina kunder på sportevent. Just detta var min ursprungsidé med Entreprenörs- och Ledarskapsdagen för kvinnor 2005. Med facit i hand kan jag se att jag var pionjär på området.
Hur ser eventen ut i dag?
– Jag kände att det var dags att förändra evenemangen, då det i dag finns otroligt många nätverk för kvinnor. I dag är även män välkomna på mina evenemang – efter påtryckningar från män i mitt nätverk. Men jag arrangerar fortfarande event och seminarier med tanken på att lyfta fram kvinnor på scenen – jag har alltid mina genusglasögon på mig.
Är man dålig på att tänka jämställt i branschen?
– Jag tror att man skulle kunna tänka ett varv till, men av erfarenhet vet jag också att kvinnor tackar nej till att stå på scen i större utsträckning än män. Frågar du en man – säger han oftast ja. Kvinnor vill alltid leverera till max. Jag tror att vi känner att vi hela tiden måste göra allt perfekt, istället för att bara ta chansen att synas och föra fram något som engagerar oss eller inspirerar andra.