Lights in Alingsås vill skapa en upplevelse som rör vid känslor och får människor att se staden med nya ögon och skapa möjligheter för Alingsås att vara en attraktiv stad för dess invånare och företagare. Lights sätter besökarna i centrum och är ett generationsöverskridande evenemang som möjliggör för besökarna att komma ut i höstmörkret för att få den friska luften och komma in i en helt annan värld, som i år är Filmvärlden.
Möt världens mest kreativa ljusdesigner i Alingsås
Varje år får ljusdesigner, världen över, ansöka om att vara med att installera sex olika ljuskonstallationer. För att som designer får delta i evenemanget så är det en noggrann urvalsprocess och endast 6-8 designer som blir uttagna varje år av 20 till 30 ansökningar. Utöver det samarbetar verksamheten med lokala skolor med inriktning på industrin, där ett visst antal studerande får ta del av arbetet.
Vid uttagandet samlas alla designers en vecka innan premiären för att gå igenom årets tema och förutsättningarna, fördelningen blir en till två designer per installation som även kommer att agera mentorer till de studerande. Utöver själva genomförandet av installationerna inkluderas även seminarier för skapa kreativitet och gemenskap.
Så gör samarbetet med näringslivet drömmen möjlig
För att balansera kreativ frihet med praktiska krav finns ett nära samarbete med näringslivet. Sponsorer skapar möjligheter med material efter designer önskemål som även anpassas efter årets tema och finns det inte ett specifikt material kan även hyras in. Tack vare detta kan designteamen tänja gränserna för vad som är tekniskt och konstnärligt möjligt.
Så skapar du storytelling med ljus
Camilla Boström, arbetar i dagsläget som Event Manager för Lights in Alingsås och ser att evenemanget kan fungera som en källa till inspiration för just företag inom mötes- och evenemangsimdustrin. Vid ljussättning inom branschen ser hon gärna mer lekfullhet, färg, form, att verksamheter borde våga mer. Hon ger även förslag på att det inte är fel att ha olika teman kring ljussättningen, att skapa en storytelling under eventets gång. Det är en påminnelse om att atmosfär och berättande är avgörande även i företagsmiljöer — oavsett om det handlar om en produktlansering, en konferens, ett kundevent eller något annat. Genom ljus kan man skapa känslor, fördjupa upplevelsen och bygga identitet
Lokalt engagemang som bygger framtiden
Lights i Alingsås har funnits i många år och väljer aktivt att samarbeta mycket med lokala verksamheter samt skolor som studerar inom branschen. Det som gör att just Lights står ut är att det ständigt utvecklas konstant, utbildas och nätverkar inom branschen. De är aktiva i branschorganisationen International Association of Lighting Designers (IALD). Utöver det deltar de aktivt i näringslivet, nätverkar och utbildar.Tack vare deras evenemang och initiativtagande så har det skapat förutsättningar för lokala verksamheter att kunna ha öppet året runt och inte under endast högsäsong.
Foto: Matilda Nyman




