Robert Edanius jobbar som projektledare på Space Production. De producerar mässmontrar, event och showroom, främst mot svenska exportföretag som ställer ut utomlands. De har under hösten haft några mässprojekt, men är inte nära den nivå de var på före pandemin. Istället har de ställt om och jobbat med andra utställningar uppdrag, som Polestars container-baserade eventstrukturer. Robert ser fram emot att mässorna kommer igång igen, men ser också att det kommer bli en utmanande tid för branschen eftersom det finns så stor kapacitetsbrist.
– I denna bransch är vi väldigt flexibla och vana vid att anpassa oss utifrån våra kunder. Men det vi ser nu är att det blir kommer att bli allt svårare, för oss och för våra kollegor i branschen, att vara så lika tillmötesgående, den goda viljan räcker inte. Som slutkund kan man framöver inte förvänta sig att det finns kommer att finnas samma kapacitet som tidigare inom alla leverantörsled.
Kapacitetsbristen märktes redan i höstas, när några få mässor var igång i Sverige. Men Robert menar att den största problematiken kommer bli de internationella mässorna, som drabbats ännu hårdare av pandemin. I Sverige har mässverksamheten kunnat pågå lite smått under hösten men i Tyskland, en viktig knytpunkt för mässor, har det varit stiltje. Robert hör från tyska samarbetspartners att de är hårt drabbade. Svenska utställare som tidigare använt en lokal tysk leverantör kan nog upptäcka att den inte finns kvar. När ketchupeffekten kommer är det ingen som kan veta, men Robert märker att allt mer bokas upp inför hösten. Det finns de event som vanligtvis går på hösten och följer det sedvanliga schemat, men det finns även alla de event som skjutits upp under våren och som ska tas igen.
– I värsta fall har vi en höst med 110-120% av de event som vanligtvis går under hösten, men med en kapacitet på drygt 80% inom branschen.
Robert uppmanar kunderna att bestämma sig så fort som möjligt och kontakta de leverantörer som krävs för att genomföra mässor och event så som man vill. Det går inte att förlita sig på att leverantörerna man brukar använda är tillgängliga som vanligt.
– Det har funnits mycket osäkerhet från kunderna om de ska delta på olika mässor, framför allt när mässor flyttats till tider som inte är lika önskvärda. Om en mässa hamnar i augusti, en månad som är semester för många på kontinenten, är det klart man ställer sig frågan om man ska delta, om det kommer besökare och om man själv kan ha personal där.
Space Production försöker lägga sitt krut på de nuvarande kunderna för att försöka möta deras önskemål och Robert förstår problematiken de står inför. I dialog med kunden blir det oftast tydligt att det är svårt för dem att ta beslut tidigare än vanligt eftersom mässverksamheten och marknadsföringen följer en viss rutin. Men han menar också att det är viktigt att agera, så man slipper att få en kalldusch och upptäcka att alla leverantörer är uppbokade.
– Många är osäkra när de skulle behöva vara säkra, så de kan knyta till sig de resurser de behöver till sitt event eller mässa. På samma sätt som vi nu arbetar stenhårt för att se till att våra internationella samarbetspartners är redo när våra projekt nere på kontinenten kommer igång.
Av: Lovisa Wallin