Linnea Calmius arbetar som marknadsförare och säljare på Kalmarsalen som är Kalmarregionens största anläggning för kongresser, konferenser och event.
I Kalmarsalen arrangeras varje år cirka 80 publika evenemang, 120 konferenser i storlek från 10 till 900 deltagare. De står också värd för några nattklubbskvällar per år med upp till 1 400 gäster.
Deras konsertlokal har kapacitet på 1 285 gäster
– Vår stora konsertlokal Kvarnen har en kapacitet på 901 personer i biosittning och 1 285 med stående publik. Vår mer renodlade konferenslokal Glasannexet har en kapacitet på 300 personer i biosittning, säger Linnea Calmius och fortsätter:
– Våra konferenssalonger Freddie, Taube och Janice tar upp till 20 deltagare per rum. Viktigt att ha med sig är att flera av våra lokaler är flexibla med vikväggar så de anpassas efter behov.
Slog besöksrekord med 1 400 gäster
Det senaste året har Kalmarsalen slagit besöksrekord med 1 400 gäster i huset under ett nattklubbsevenemang med Halloweentema.
Då öppnade de upp helhus och spred ut evenemanget på flera våningsplan.
Linnea Calmius berättar hur de arbetar för att sälja sina lokaler.
– För oss handlar det mycket om vad våra kunder ska fylla lokalerna med. Vi vill hjälpa våra kunder att skapa minnesvärda upplevelser och för oss är det människorna som gör lokalerna. Vi lägger mycket fokus på att analysera kundernas behov och på så vis se hur våra lokaler passar.
”Vår ambition är att ha en stark verksamhet året runt”
Kalmarsalens högsäsong infaller mellan februari-maj och september-december.
– Vår ambition är att ha en stark verksamhet året runt genom att förstärka positionen som konferensanläggning med helhetskoncept och följa aktuella trender för möten, berättar Linnea Calmius och fortsätter:
– Vi förstärker i nuläget vår kongress- och eventbyrå, då vi har märkt att detta efterfrågas av kunder inom och utanför Kalmar.
Linneas bästa tips för att arrangera en konferens är att lägga in roliga och effektfulla minipauser.
– Se till att ha roligt och gör något oväntat. Planera in små eller stora aktiviteter vid exempelvis fikat eller på lunchen.
”Fråga dig själv, vad vill jag att mina deltagare ska ta med sig från eventet?”
När det kommer till event menar Linnea att allt hänger på detaljer och att göra det lilla extra.
– Tänk på detaljer och skapa det lilla extra. Gör något oförglömligt, tänk på helheten och följ gärna ett tema. Allt ifrån första inbjudan till när gästerna lämnar eventet. Fråga dig själv, vad vill jag att mina deltagare ska minnas och ta med sig från eventet?
”Största utmaningen för oss är att lyfta Kalmar som mötesstad”
Deras största utmaningen menar Linnea, är att lyfta hela Kalmarsundsregionen som mötesstad.
– Den största utmaningen för oss på Kalmarsalen är att lyfta Kalmar och hela Kalmarsundsregionen som mötesplats och stad, säger Linnea och avslutar:
– Vi är redo för fler att hitta till Kalmar och få uppleva det unika vi kan erbjuda. Vi har en stark samverkan med både kommunen och andra näringsidkare med målet att skapa en tydlig agenda framåt.