Nu har turismforskningsinstitutet ETOUR och världsledande evenemangsforskare har identifierat sex nya indikatorer som mäter evenemangseffekt.
− Att kunna utvärdera evenemang ur ett ekonomiskt perspektiv är en självklarhet för beslutsfattare som fördelar stöd och är ansvariga för att ansöka om nya evenemang. En hållbar destination måste också kunna tillgodose lokalbefolkningens behov – så hur mäter och jämför man de sociala effekterna av flera evenemang på destinationsnivå? Det är den centrala frågan vi har ställt oss i vår forskning, säger Martin Wallstam, doktorand på turismforskningscentret vid Mittuniversitetet.
Sex nya indikationer:
1. Samhällelig livskvalité
Berikar evenemanget vardagen för lokalsamhället eller upplevs det försämra levnadsvillkoren?
2. Samhällelig stolthet
Hur påverkar evenemanget känslan av stolthet över den plats man bor på?
3. Socialt kapital
Finns det gott om platser och tillfällen att träffas och umgås med gamla såväl som nya bekantskaper?
4. Gemensamhetskänsla
Hur påverkar evenemanget sammanhållningen i ett samhälle?
5. Samhällelig kompetensutveckling
Vilka möjligheter ger evenemanget lokalsamhället att bygga kunskaper och utvecklas?
6. Facilitetseffekt
Vilket fysiskt arv evenemanget lämnar evenemanget efter sig, exempelvis arenor och annan infrastruktur, som sedan kan användas av lokalsamhället?
”Mer än bara turismkronor och varumärkesrelaterade värden”
− Genom dessa indikatorer hoppas vi kunna bidra till evenemangsstrategier som ser till helheten och tar hänsyn till mer än bara turismkronor och varumärkesrelaterade värden. På sikt ska kommuner därigenom vara bättre utrustade att bygga välbalanserade evenemangsportföljer som sätter människan först, avslutar Martin Wallstam.
Du hittar hela forskningsartikeln här.
Läs mer: Fredrik Berling till Eventyr