Vad är din titel?
– Key Account Manager på Chalmers Konferens & Restauranger, vilket innebär att jag har privilegiet att prata om våra konferensanläggningar i Centrala Göteborg; Chalmers Conference Centre och Lindholmen Conference Centre, och fylla dem med möten, event och arrangemang. Utöver dessa två enheter består vårt bolag av ytterligare 18 enheter inom restaurang, café och receptionsverksamhet.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Varierande. I dag ska jag exempelvis iväg på en nätverkslunch på Västsvenska Handelskammaren, jag har ett kundmöte på förmiddagen inför ett kommande event och i eftermiddag kommer jag att planera inför en kommande mässa vi ställer ut på. Däremellan stämmer jag av med mina kollegor på innesälj, om hur läget är på inkommande förfrågningar och hur jag kan stötta dem där, samt kikar på hur vi rankas på google just nu.
Vad är det roligaste med ditt arbete?
– Att det är ett evigt lärande. Det kan låta klyschigt, men det är faktiskt det som får mig att stiga upp ur sängen på morgonen. Just nu är vi både i en expansions- och förändringsfas, vilket medför att jag varje dag får möjlighet att påverka och själv förändra hur jag och mina kollegor ska arbeta i framtiden. Försäljning har på kort tid förändrats och sammanförts med marknad och kommunikation – att få vara med om den resan är väldigt spännande. Jag har ett förflutet som arrangör av vetenskapliga- och företagsmöten och drar stor nytta av mina tidigare erfarenheter, både de goda och ”mindre goda”. Behovet av att mötas är starkt och att vara en grundpelare i det som anläggning är roligt.
Vilka utmaningar har du inom ditt yrke?
– Just det eviga lärandet är en konst i sig. Kompetens inom marknad, kommunikation och försäljning känns i dag som en färskvara – framför allt inom det digitala. För mig ligger utmaningen i att hinna lägga örat på rälsen, se de goda exemplen och filtrera all den information som finns. Att vara trygg i sin magkänsla i denna föränderliga värld är en utmaning, att våga prova och att våga misslyckas. När det gäller vår del av branschen tror jag utmaningen just nu är hur vi kan optimera vår verksamhet. Det går bra för konferensanläggningar just nu, och vi behöver inte bara fylla upp till varje pris, utan vi måste fylla med rätt kunder, vid rätt tillfällen – här finns ingen manual utan man måste känna sin egen verksamhet väldigt väl.
Vilka lärdomar har du tagit med dig genom din karriär?
– Det som färgat mig mest genom mina snart 20 år inom mötesbranschen är de starka personligheter och kompetenser jag arbetat för och bredvid, och den relationen har jag med mig, även när jag har flyttat vidare i karriären. Det är en otrolig trygghet för mig. Ledarskap är en stor lärdom, både hur jag själv vill och bör vara som ledare, men även hur jag vill bli ledd av andra. En av de största lärdomarna på senaste tid är ett större misslyckande, då jag arbetade på mötesarrangören Congrex i samband med deras konkurs 2013. Lärdomen i efterhand är givetvis att det som först ses som en katastrof, kan skapa annorlunda och bättre möjligheter. Efter det lägger jag mindre energi på misslyckanden, stressar inte upp mig i onödan och fokuserar alltid framåt.
Hur gör du när du utvecklar nya koncept?
– Jag fick nyligen lära mig ett nytt väldigt strukturerat sätt att arbeta med kreativitet, som gjorde ett stort intryck hos mig – trots det lite kontraproduktiva tillvägagångssättet. Jag ser fram emot att kunna plocka fram detta när vi ska vidareutveckla vår verksamhet. I dag blir man pumpad med inspiration och intryck dagarna i ända, så att våga stanna upp och se upp från skärmen är nog det enklaste sättet. I dag finns alla möjligheter att kunna lära av varandra, oavsett bransch, så framgången kanske ligger i att man tittar utanför sin egna bransch istället för på sina konkurrenter.
Vad har du på ditt bord just nu?
– Inom det närmsta är det en kombination av avtalsförhandlingar med några av våra större kunder och planering och inbjudan till våra relationsskapande julaktiviteter. Men det ligger alltid tio punkter med utvecklingsprojekt på min ”att göra lista”.
Hur ser ditt drömevent ut?
– Jag är en riktig ”gåshuds-sucker”, så ett mäktigt event, med mycket ljus, ljud och intryck gör det för mig, både som arrangör och besökare. Sen tror jag att interaktivitet kan tas till helt nya nivåer, tack vare den teknik som finns idag. Så en stor dos med sånt för att hålla deltagarna på tårna genom hela eventet. Det till trots, så är mitt egna starkaste minne ändå från de informella kvällsminglen i baren under en kongress jag var med och arrangerade 2003 i Busan, Sydkorea. Det var där kontakterna knöts och relationerna skapades, det är jag helt övertygad om.