Småländska mönstermästaren och designern Lisa Bengtsson återvänder till Formex, denna gång i samarbete med parasollföretaget Monchiqe. Tillsammans skapar de en inspirerande stor caféyta, där mönsterglädje, färger och retrokänsla tar besökarna till drömmarna om den italienska Rivieran. Formex arrangeras på Stockholmsmässan 16–18 januari.
Lisa Bengtsson, känd för sina lekfulla mönster och färgstarka design, driver idag Studio Lisa Bengtsson. Orädd brer hon på med färger och humoristiska motiv och har satt sin prägel på inredningsprodukter världen över. Startskottet för hennes karriär kom redan 2007 när hon för första gången ställde ut på motsvarigheten till dagens Formex Design Talents, en erfarenhet som hjälpte henne att utvecklas och knyta viktiga kontakter.
– Jag blev snabbt klassens mönstertjej när jag pluggade på Berghs School of Communication. Jag skapade mönster i alla mina arbeten och designade till sist en tapet som mitt examensarbete. Kort därefter ställde jag ut i Design Talents-området, något som hjälpte mig i karriären. Formex har varit en viktig del i vad jag har skapat och hur jag har utvecklats under min karriär, säger Lisa Bengtsson.
Formex La Café tar oss till italienska Rivieran
Lisa Bengtsson återvänder nu till Formex, denna gång i samarbete med Monchiqe, ett parasollföretag som slog igenom genom att synas med sina signifikativa retroparasoller på filmfestivalen i Cannes och på Grand Prix i Monaco. Tillsammans skapar de Formex Café – en magisk plats full av aktiviteter och inspiration som ger känslan av att befinna sig på den italienska Rivieran.
– När jag och Omar blev tillfrågade av Formex att skapa ett Café föll det sig naturligt att ta med Lisa i projektet. Vi älskar att samarbeta och kände direkt att vi kommer kunna skapa en färgsprakande drömvärld – Lisa med sina härliga mönsterdesigner i symbios med våra nya parasoller med vintage tappning. Här ska man kunna mötas över åldersgränser, runt stora bord och kanske till och med träffa nya personer, vänner eller affärskontakter, säger Minnie Boulala på Monchiqe.
Januaris tema på Formex är Generation Love och står för möten mellan unga talanger och erfarna branschpersoner, nya utställare och företag som funnits på Formex i generationer, analogt som möter digitalt och vintage tillsammans med nya trender.
– Världen just nu är hård och januari likaså. Vi vill därför bjuda in besökarna till sommaren, mönsterglädje, myllrande matmarknader och havets brus på stranden längst med den italienska Rivieran. Jag tror att färg och mönsterglädje över generationer är precis vad vi kommer att behöva, säger Lisa Bengtsson.
Formex arrangeras på Stockholmsmässan den 16–18 januari och är den viktigaste mötesplatsen för inredningsdesign. Läs mer på www.formex.se.
Om Formex
Formex startade 1960 och anordnas två gånger per år på Stockholmsmässan, vecka 3 i januari och vecka 35 i augusti. Formex är en mötesplats med fokus på inredningsdesign. Här samlas nationella och internationella inköpare, agenter, grossister, importörer, formgivare, producenter och media från hela inrednings- och presentbranschen. Till Formex kommer det besökare och medierepresentanter som förutom möjligheten att göra affärer, får möjlighet att mötas och se nyheter, samtidigt som mässan bjuder på trender, inspiration och kunskap i form av utställningar och föredrag.