Fakta:
VR-upplevelsen transporterar dig till en yogamatta som du sitter ned på i en grönskande hage på Gränby 4H-gård, en solig sommardag. Framför dig ser du flera får och lamm som betar och är nyfikna på dig. Du kan sträcka dig ut för att ”klappa” på dem. Upplevelsen inkluderar både bild och ljud och är cirka 3 minuter lång. Du kan titta dig omkring i 360 grader och njuta av den grönska och det lugn som gården erbjuder. Du hör harmoniska naturljud från gården, inklusive fårens läten och fåglarnas kvitter.
Upplevelsen är inspelad på Gränby 4H-gård i Uppsala. VR-lösningen har följt med på olika event som 4H medverkat på, bland annat under Almedalsveckan och nu senast under en vandring i samband med Allemansrättens dag.
– Upplevelsen har testats av självaste Kronprinsessan Victoria, som under firandet av Allemansrättens dag fick möjlighet att interagera med fåren och njuta av gårdens grönska – allt i en virtuell värld, berättar Miranda Dahlgren, kommunikatör för Sveriges 4H.
Det blev inte bara en kunglig upplevelse – elever från årskurs 6 i Uppsala kommun var minst lika entusiastiska över att delta och uppleva VR-äventyret under aktiviteten.
Initiativet till VR-lösningen är en del av arbetet att utvidga och tillgängliggöra verksamheten för fler. Sveriges 4H ville skapa ett intressant och interaktivt format för att visa upp sin verksamhet, som fler ska kunna ta del av. VR-lösningens framtagande motiverades även av praktiska skäl då tekniken gav dem möjlighet att presentera sin verksamhet på olika event där det inte är lämpligt eller möjligt att ta med djur.
Organisationen tar med sina VR-headsets till olika evenemang de medverkar på. Syftena med VR-upplevelsen är flera. Dels vill Sveriges 4H tillgängliggöra och sänka tröskeln för att uppleva deras verksamhet. En stor del av verksamheten är fysisk och äger rum på gårdarna, VR-upplevelsen låter fler människor ta del av den, oavsett deras geografiska läge, förutsättningar eller funktionalitet.
– 4H:s VR-upplevelse symboliserar vår strävan att göra friluftslivet och naturen tillgängligt för alla, oavsett om du bor i staden eller på landsbygden. Vi vill ta gårdens magi till dig och öppna dörrar till naturupplevelser mitt i stadens hjärta. Det är en påminnelse om hur mycket grönska och natur vi alla kan njuta av om vi prioriterar grönområden i städerna.”, säger Bodil Åström, generalsekreterare Sveriges 4H.
Ett annat syfte med VR-upplevelsen är att introducera verksamheten på ett roligt och interaktivt sätt, som tilltalar yngre målgrupper.
– Vi tror på kraften av innovativ teknik och interaktiva medier för att göra vår verksamhet mer tillgänglig och intressant för unga människor. Genom att erbjuda en spännande virtuell upplevelse, hoppas vi att fler unga ska upptäcka och engagera sig i vår verksamhet, säger Miranda Dahlgren.
Responsen kring deras VR-upplevelse är mycket positiv, den har varit enormt uppskattad på de event den presenterats. Många unga människor har efterfrågat fler versioner att få testa. Flera andra organisationer har uttryckt sig imponerade och inspirerade av satsningen. De som testat upplevelsen beskriver den som terapeutisk och att den ger en känsla av en lugn stund där man tillfälligt kan fly vardagens stress.
– Precis som våra fysiska gårdar fungerar denna virtuella upplevelse som en grön fristad där människor finner lugn och kan andas ut. Vi hoppas att satsningen ska låta fler barn och unga ta del av vår verksamhet och upptäcka hur härligt det är med demokratiskt engagemang. Vi hoppas också att initiativet inspirerar fler kommuner att satsa på 4H-gårdar, för att stötta vår ambition om att möjliggöra friluftsliv för alla, säger Bodil Åström.
4H Sverige planerar att vidareutveckla konceptet och skapa fler interaktiva upplevelser i framtiden.
Av: Elin Bisander