Expohouse är lokaliserade i Rosersberg med sin drygt 6000 kvm stora produktions- och logistikanläggning, kompletterat med produktionskontor i Värnamo har företaget växt och har nu fyra leveransområden.
Ni har utvecklas starkt under den senaste tiden, hur ser er strategi ut?
– Senaste åren har vi jobbat med att bredda vårt leveransutbud för att möta våra kunders behov av fysisk och hybrid varumärkesexponering. Ett arbete som tar tid då man hela tiden behöver hänga med i utvecklingen av organisationen för att aldrig tappa kvalitet eller kapacitet.
Varför har det varit viktigt att utöka er leveransbredd?
– Behovet av exponering förändras hela tiden, se bara på digitaliseringens påverkan på den fysiska miljön de senaste åren. Det gäller för oss leverantörer att hela tiden vara lyhörda och hänga med på vad våra kunder är ute efter men även leda, guida och inspirera där vi kan vara till hjälp för att hitta rätt exponeringslösning. Pandemin blev ett tufft uppvaknande för många i branschen där en mer nischad leverans blev mycket sårbar.
Hur ser ert utbud ut idag?
– Expohouse startade och verkade från början inom mäss- och eventproduktion. Vi jobbade länge med just mäss- och eventprojekt vilket har byggt upp en stor kunskap om effektiv och smart produktion samt gedigen erfarenhet från otaliga etableringar världen över.
– I takt med att fler och fler fysiska miljöer laddas med upplevelser, ofta signerade ett varumärke, insåg vi att vår leverans passar bra för fler områden där varumärken ska exponeras. Numera har vi fyra tydliga leveransområden som alla kretsar kring varumärkesexponering i någon form. Begreppet helhetsleverantör spänner över alla områden och handlar om att vi tar hand om projekten från koncept och projektering till produktion, logistik och etablering.
- Expo – mäss och eventproduktion i fysisk och digital form. Från mässkoncept till etablering av hela mässarrangemang.
- Retail – permanenta eller tillfälliga koncept för butik, pop-up stores och produktdisplayer.
- Resturanginredning – produktion och etablering av unik inredning för restaurang, bar och café.
- Kontorsinredning och showroom – välkomnande receptionsmiljöer eller hela kontoret är ofta en varumärkesbärare idag.
Vad är nyckel för er framgång?
– För att kunna hantera ett stort antal pågående projekt samtidigt krävs en effektiv organisation och rätt verktyg i form av maskinpark, lokaliteter och viktigast av allt fantastisk personal!
– Att ha ett starkt team på plats är helt avgörande för att hålla den kvalitén vi står för i våra leveranser”, säger Nils. Vi satsar mycket på vår personal genom kompetensutveckling och utveckling av våra förutsättningar för att skapa en arbetsmiljö och ett team där vi jobbar systematiskt med ett stort kundfokus för bästa möjliga resultat. I skrivande stund har Expohouse över 50 fast anställda medarbetare och ett stort nätverk av underentreprenörer som stärker upp vid behov.
Vilka kunder ser ni drar bäst nytta av er bredd och kapacitet?
– Vi har insett att de flesta företag har ett ganska brett behov idag då man måste nå ut med sitt budskap. Såklart har bolag som jobbar med ett mer frekvent skifte i sin produktmarknadsföring ett större behov.
– Vi jobbar mestadels i långa kundrelationer där vi lägger stort fokus i att lära känna kunden och varumärket vilket skapar enkelhet och effektivitet både ekonomiskt och arbetsmässigt. Det börjar ofta med ett område men i takt med att kunden lär känna oss hjälper vi till med mer. Vi jobbar också mycket som underleverantör åt olika event och varumärkesbyråer där vi kompletterar deras kreativa arbete med en effektiv produktion och etableringsapparat.
Med tanke på ert stora fokus på produktion, hur hanterar ni det växande kravet på hållbarhet?
– Som för de flesta bolag, i synnerhet med produktionsfokus, är detta en avgörande fråga.
För oss handlar det framför allt om det praktisk och vettig hållbarhet som faktiskt gör skillnad, inte att jaga certifieringar. Vi frågade faktiskt våra kunder i vår årliga kundundersökning om detta och svaret var tydligt, att man vill ha hjälp med lösningar, materialval och praktiska sätt att skapa mer hållbar fysisk produktion.
– Konkret handlar det om att jobba med effektiva produktionsmetoder, välja återvunna material, jobba med återanvändning och återvinning. Ett exempel är de mäss- och eventproduktioner vi gör som numera består betydligt mindre av engångsproduktioner och mer hyrmaterial som återanvänds. Hållbarhet, i alla dess dimensioner, är ett strategisk fokus i vår långsiktiga plan och genomsyrar alla delar av vår verksamhet och leveranser, än mer i framtiden.