Lanseringen sker mellan 8 och 12 maj, då 2000 Scandicanställda under fyra dagar ska möta närmare 10 000 kunder för att inspirera dem till bättre möten. Företag bjuds in för att testa det nya konceptet som har tagits fram som svar på behov hos Scandics företagskunder.
I arbetet med att utveckla möten på Scandic har fler än 2000 kunder och mötesbokare tillfrågats om vad som är viktigt för dem. Mer än hälften tycker att deras möten är ineffektiva idag och 9 av 10 chefer anser att möten är en viktig del för organisationer att bli framgångsrika. Det som efterfrågas är att få stöd utifrån sina mötesbehov, att få rätt energi i mötet och att genomförandet ska vara enkelt. Med det som utgångspunkt erbjuder Scandic nu skräddarsydda lösningar och rådgivning från planeringsstadiet, till genomförande och utvärdering, för att förbättra kundernas möteskultur.
– Ett möte kan skapa stor förändring, eller vara ett slöseri med tid. Genom vårt nya koncept och våra mötesrådgivare har vi nu möjlighet att skapa de bästa förutsättningarna för goda, effektiva och inspirerande möten. Den här storsatsningen har tagits fram tillsammans med våra kunder och just därför känns det fantastiskt att lansera i Norden och Europa, säger Thomas Engelhart, kommersiell direktör för Scandic Hotels i ett pressmeddelande.
I samarbete med Hyper Island utbildar Scandic nu mötesrådgivare i hur man anordnar framgångsrika möten. Ambitionen är att ha totalt 500 mötesrådgivare år 2020 på Scandics hotell i Norden. Rådgivarna kommer att stötta företag i att ta fram bättre möten, baserat på företagets syfte och mål, oavsett vilken inriktning det är på mötet: utbildning, inspiration, innovation eller annat.
Det nya möteskonceptet innehåller förutom rådgivare ett flertal andra nyheter och tjänster för att tillgodose framtidens mötesbehov. Ett nytt materbjudande har tagits fram för att passa alla, oavsett allergier eller om gästen har särskilda matpreferenser. En Magic Box finns i varje konferensrum med övningar för bättre engagemang under mötet.
Scandic har också knutit till sig olika tekniska lösningar för att kunna ha dialog med deltagarna redan innan mötet har börjat. Scandics koncept ger även kunden möjlighet att välja bland olika tilläggstjänster såsom broadcasting och gamification.
Utrullningen som påbörjats under våren kommer att pågå under hela 2017, då majoriteten av alla Scandichotell kommer att erbjuda det nya möteskonceptet.