– Kampanjens första film visade Luleås alla årstider. Den här fokuserar på vår fantastiska sommar, berättar Maria Wahlberg kommunikatör på Visit Luleå i ett pressmeddelande.
Den första filmen har delats av tusentals, setts av hundratusentals och uppmärksammats internationellt.
– Utöver att filmen spridits över förväntan, har vi fått beröm från turoperatörer och agenter i länder som Storbritannien, Tyskland, Japan och USA. Att proffs inom resebranschen gillar och använder filmen är ett gott betyg och den har blivit ett verktyg för införsäljning av Luleå som destination, fortsätter Maria.
I sommarfilmen lyfts upplevelser som restauranglivet, naturen, skärgården, världsarvet Gammelstads kyrkstad, älven, cykling, kajakturer och klättring.
– Vi har försökt täcka in så mycket som möjligt på en minut. Det viktigaste är att hitta Luleås styrkor och fånga en känsla som lockar och väcker intresse. Det är vår livsstil som säljs in till besökarna, säger Maria.
Summer The Luleå Way är filmad och producerad nu i sommar och kommer, liksom övriga filmer i kampanjen, att användas när turisterna bokar sina resor. Nästa film väntas i höst.
– Då kommer vi täcka in konferenser, mer restauranger och hotell, men först ska vi visa upp vår fantastiska sommar för världen, avslutar hon.