- Vad är syftet med ditt event?
Fråga dig själv varför du arrangerar eventet. Intervjua sedan alla beröra parter för att få svar på vilket syfte eventet har. Frågan ”varför” kommer hjälpa dig att upptäcka det speciella med eventet och vad som gör att människor kommer registrera sig. Mer information om ”varför” är så viktigt inför din marknadsföring hittar du i Simon Sinek’s berömda TED Talk ” Start With Why”. - Vilka mål vill du uppnå med din marknadsföring på sociala medier?
Naturligtvis du vill att folk ska registrera sig inför ditt evenemang. Men hur många ska registrerar sig? Vid vilken tidpunkt? Hur många ”gilla” markeringar vill du ha på din Facebook-sida? Hur många retweets vill du ha varje vecka? Hur många sidvisningar vill du ha på din webbplats? Att fråga sig själv dessa frågor och fastställa tydliga mål med din marknadsföring på sociala medier kan hjälpa dig att få koll på läget. - Vilka är dina tilltänkta besökare?
Skapa deltagaruppgifter för vissa personer inom målgruppen – de kan guida dig genom marknadsföringen på nätet. Försök att vara så detaljerad som möjligt. - Vilka ord använder dina deltagare vid liknande evenemang?
Intervjua aktuella deltagare eller leta efter besökare som deltagit på liknande event. Fråga dem vilka ord de använder på nätet när de pratar om event som liknar ditt. Fundera också ut hashtags som kan användas när deltagarna pratar om ditt event på sociala medier. Gå sedan till Google Adwords Keyword Planner och skriv in dessa ord i sökrutan. Det kommer hjälpa dig att styra din marknadsföring i rätt riktning och ditt innehåller kommer rankas högre i online-sökningar. - Var kommer dina besökare träffas online?
Fråga nuvarande deltagare eller deltagare från liknande händelser om var de finner andra intressanta personer med samma intressen på nätet. Använder olika sökmotorer och sociala medier för att hitta de rätta orden och identifiera sedan livliga konversationer inom ditt område. Följ dessa trådar, engagera sig i konversationerna och börja följa personerna som diskuterar. Använder de hasgtags? Notera. Genom detta hittar du viktiga grupper som är engagerade på nätet och som kan bidra med värdefullt innehåll och bygga relationer. - Vilka hashtags ska du använda för ditt event?
Ordet bör vara kort och ganska logiskt. Använd helst inte siffrorna för året när evenemanget sker då hashtags som inte datummärks tenderar att leva längre. Gör sökningar för varje hashtag som kommer upp i huvudet och se till att ingen redan använder den. - Hur ska du uppmuntra användargenererat innehåll för ditt event?
Användargenererat innehåll (UGC) är det online-innehåll som dina deltagare själva skapar kring ditt event. Det är viktigt och du vill gärna uppmuntra UGC på alla sätt du kan. Meddela tidigt användarna vad din hashtag är och retweeta deras tweets och tacka dem när de lägger ut information om händelsen. Under evenemanget är det en bra idé att ge många fototillfällen. Skapa även undersökningar och tävlingar om ditt evenemang på din blogg eller sociala medier. Se också till att sätta upp en monter och visa aktiviteten kring eventet på sociala medier. - Vem kommer ansvara för att bevaka sociala medier och din hashtag under eventet?
Se till att du eller någon ansvarig bevakar sociala medier under eventet. Då kan ni snabbt ta itu med eventuella klagomål eller problem när de inträffar. Ju snabbare du svarar på frågor, desto snabbare får deltagarna svar och ditt evenemang kommer flyta på bättre. Kom ihåg: Allt du gör eller inte gör på nätet är synligt.
2016-03-18
| Marknadsföring
8 frågor du bör ställa dig själv innan du marknadsför ett event
Att blir framgångsrik inom marknadsföring kan vara riktigt klurigt. Här listar Eventeffect tio frågor du kan ställa dig själv innan du marknadsför ditt event på sociala medier.
TOPPJOBB
Lediga Jobb
- Projektledare till Pearl Street Production Support AB
- Tekniskt ansvarig till ledande eventbyrå baserad i Stockholm
- Erfaren projektledare till Dohrns Exhibitions & Events
- Monterbyggare / Eventproduktion / Montör till Workman Event
- Konferenssamordnare till Citykonferensen
- Säljande Projektledare Malmö – Byrå 52