Motgång vändes till möjlighet under pandemin
Redan i augusti förra året bar satsningarna bra nog för att kliva ur korttidspermitteringar och andra stöd och nu ett år senare kan man konstatera att det brutna räkenskapsåret blivit det bästa i bolagets historia. Med mer än 400 digitala events har byrån tagit ett ledarskap på den digitala marknaden vilket också genererat ett resultat på EBIT nivå på 6,4Mkr (0,8Mkr) och en byråintäkt på 52Mkr (32Mkr), vilket är en kraftig ökning mot föregående år men också mer än en fördubbling av vinsten året före pandemin, och det bästa i företagets historia.
– Vi är väldigt glada att allt hårt arbete givit resultat, säger Mats Mileblad, VD på Onemotion IMC och fortsätter, vi är fler anställda än före pandemin vilket också gör oss också väl förberedda inför återstarten nu när restriktionerna släpps, jag är också övertygad att de digitala eventen är här för att stanna som ett komplement till de fysiska.
Även reklambyråverksamheten, Studion, har gått bra och uppvisar ett starkt resultat. Många befintliga men också flera av bolagets nya kunder har valt att satsa på såväl varumärkesutveckling som kreativa kampanjer under året, även här har ett flertal nyrekryteringar gjorts under året.
Nu blickar Onemotion IMC framåt med många lärdomar från pandemiåret, både process- och kulturmässigt.
– Vi har gjort stora lärdomar i hur vi tänker och skapar projekt, den digitala anpassningen har ställt kreativiteten på sin spets under året säger Tomasz Pieniazek, grundare och Creative Director för eventverksamheten, – att dessutom få se personalen utvecklas och klara av att inom loppet av ett par månader ställa om sitt arbete fullständigt är unikt. Tomasz är också förhoppningsfull inför framtiden, – vi ser hur det fysiska har börjat rulla igång igen, det digitala har gjort att vi etablerat oss inom B2B segmentet och vi ser fram emot att få hitta en bra mix mellan kreativa fysiska och digitala events framöver och också att få välkomna fler talanger ombord inom kort.