Gyllene Hjulet är en renodlad kommunikationstävling och belönar projekt som visat på stor kreativ höjd och ett effektfullt genomslag. Sveriges bästa projekt inom event, expo och sponsring hyllas och prisas i hela 16 kategorier. Nomineringarna släpps den 30 mars.
Finalen sker den 26 april på Münchenbryggeriet i Stockholm där en av Sveriges främsta kockar, Tommy Myllymäki, står för mat- och dryckesupplevelsen. Tommy har tidigare tävlat i Bocuse d’Or, vunnit Årets kock samt driver den prisbelönta krogen AIRA på Djurgården i Stockholm.
– Det är så roligt att antalet inkomna bidrag till årets tävling är markant fler än förra året, det får oss på SES att se ljust på upplevelse- och eventbranschens framtid. Bidragens kvalitet och kreativitet tyder även på att vår bransch har haft ett riktigt bra och utvecklande 2022, säger Cecilia Bungss, marknad- och kommunikationsansvarig SES.
Årets final med efterföljande 25-årsfest blir ett ljust och inspirerande firande där SES väljer att hylla hela upplevelsebranschen. Åren 2020 och 2021 var en minst sagt utmanande period för event och sponsring men bidragen i årets Gyllen Hjulet visar att branschen har kommit tillbaka starkare och mer kreativ än någonsin.
Några av landets främsta artister och kreatörer inom upplevelseindustrin deltar i firandet den 26 april med målet att eventet ska visa upp det bästa Sverige har inom respektive bransch och kunskapsområde. Dagen börjar med den omtyckta tävlingsgrenen LIVE PITCH som nu är tillbaka i Gyllene Hjulet, för att sedan övergå i mingel och vernissage med samtliga nominerade bidrag. Efter detta blir det middag komponerad av Tommy Myllymäkimed prisutdelning, underhållning och avslutande fest.