Här kommer fyra starka skäl varför du skall satsa på Native:
1. Exponering av ditt budskap under lång tid: Genom att satsa på Native får du flera minuter med läsarna för att förklara din produkt/tjänst. Något som är omöjligt att åstadkomma med traditionella bannerannonser.
2. Effektivt för att skapa leads: Native är extremt bra annonskanal för att generera leads, genom den långa lästiden. De som därefter väljer att gå vidare och ladda ned mer information är garanterat intresserade av era produkter och tjänster.
3. Du måste inte formulera ditt budskap i en mening: Native skapar inte irritation, snarare tvärtom det skapar ett mervärde för läsarna om det är rätt utfört. Genom att skapa Native-artiklar skrivna av professionella skribenter passar de in i kontexten och engagerar läsarna att ta del av innehållet, de läser och reflekterar. Gillar de artikeln sprider de vidare i sociala medier, läsarna engagerar sig i era produkter och tjänster på ett sätt som inte traditionell reklam lyckas åstadkomma.
4. Upplevs inte som annonser: Du kommer åt målgrupper som är svåra att nå. Reklamblockering växer i samma takt som reklaminvesteringarna i digitala medier ökar. Analyser visar att samma personer som blockerar annonser ofta väljer NIX och ”Ingen reklam tack” på brevlådan. Så med Native får du en ökad räckvidd i målgruppen.
Vill du också skapa affärer via Native?
Kontakta mig Victor Träff vd Eventeffect.
[email protected]
Några tips om hur du lyckas med din redaktionell annons
- Var noga med att innehållet verkligen har redaktionellt anslag. Ämnet, vinkeln, förhållningssättet – allt ska vara journalistiskt genomfört.
- Ha bra bildmaterial med ett informativt bildspråk alternativt infografik.
- Anpassa annonsen till platsen, språk, tilltal, bilder, typografi. Studera miljön där du ska annonsera.
- Lägg ned mycket arbete på rubrik, ingress och bild.
- Bestäm vad du vill med annonsen och ha en röd tråd som du följer.
- Ha en tydlig väg vidare på landningsplatsen. Vad vill du att läsaren ska göra efter att ha läst ditt material? Beställa en e-bok? Prenumerera på ditt nyhetsbrev? Fördjupa sig i ämnet? Ta kontakt för rådgivning? Var tydlig och gör det enkelt för läsaren.