eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2017-09-01 | Annons | Workman

Månadens monter september – Elektroskandia

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning på 98 m2 monteryta med öppna ytor där två produktgrupper skulle presenteras. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

Elektroskandia monter 22 x 7 meter
Elfack på Svenska Mässan i Göteborg 9-12 maj 2017 

”Inför Elfack i år valde Elektroskandia att samarbeta med en ny partner. Elektroskandias monter bestod av en belysningsdel och en tjänstedel. Inom belysning presenterades ett stort antal armaturnyheter från Cebe medan Elektroskandias logistiktjänster, digitala tjänster samt det nya logistikcentret i Örebro presenterades i tjänstedelen. Vi är mycket nöjda med mässan och kunderna trivdes i den kafé- och loungedel som vi valde att ha i tjänstedelen, säger Kjell Roman, chef marknadskommunikation på Elektroskandia Sverige AB.”

Med en spännande mix av stolthet och ödmjukhet fick vi glädjen att ta del av en uppdragsförfrågan från Elektroskandia, en ny affärsrelation för oss på Workman Event!

Initialt gällde uppdraget en monter på 98m2

En kort sammanfattning på kravspecifikation för montern.
Skapa en bra lösning på 98 m2 monteryta med öppna ytor där två produktgrupper skulle presenteras och en ”gata” med stolpbelysning skulle visas. Ett mindre förråd och demonstrationsdisk behövdes också.

Anpassade projektteam – effektivaste lösningen för oss och våra kunder.
Vi startar ofta ett nytt projekt med att vi utifrån projektets omfattning och karaktär sätter samman för projektet bäst passande team. Det teamet består av produktionspersonal och dess projektledare samt ev. ytterligare specialresurser. På så sätt får vi tidigt igång ett produktivt och transparent team som följer projektet från start till slut.

Rum och väggar – men ändå skapa en öppen monter? Det löste vi så här.
Vi valde att föreslå en design med svängda väggar och cirkulära tak för att få en mjuk, behaglig och inbjudande miljö som gav en öppen känsla. På så sätt kunde vi fånga upp kundens önskemål med en öppen monter men ändå uppnå en tilltalande exponeringsyta på det runda väggarna. Vi kunde också visa upp armaturer i det cirkulära taket, både hängande och inuti det cirkulära taket.

Gata med stolpbelysningar, hur löser man det med golvfästen i en mässhall?
Vi föreslog ett upphöjt golv som på ett tilltalande och praktiskt sätt gömde golvfästen och fotplattor till stolpbelysningen. Samtidigt uppnår man en tydlig markerad monteryta med upphöjda golv. Vidare skapades en liten känsla av trottoarkant utifrån det upphöjda golvet på gatan som kantades av de vackra stolpbelysningarna.

månadens monter september – elektroskandia

månadens monter september – elektroskandia
Stolpbelysningar på en ”gata”. Fotplattorna till stolpbelysningen väl dolt i förhöjt golv med känslan av en trottoar i framkant.

Monterytan utökades med nästan 60 %
Efter vår presentation fick vi förtroendet att arbeta med Elektroskandia och samtidigt utökades monterytan till 154 m2 – nära på en ökning med 60 % större monter!
Vi presenterar alltid våra förslag med 3D ritningar för att på ett tydligt sätt visualisera våra förslag. Tillsammans med kunden bollar vi idéer och tankar för att finna rätt balans av design, ekonomi, flöde och funktionalitet i montern. Den utökade montern skulle nu också inrymma konferensrum en social yta och kaffebar med en barista. Man ville även ha en storbildsskärm.

Tillbaka till ritbordet och teamet, nu gällde det att möta nya kravspecifikationen.
Vi behöll det ursprungliga förslaget och förlängde montern med den sociala delen, förrådet byggdes på med ett konferensrum och väggen ut mot gången fick bli videovägg.

Det viktigaste var att behålla den öppna känslan samt att knyta ihop den utökade ytan med den befintliga. Det löste vi med att tillföra en tredje rund takmodul hängandes över kaffebaren.

I den nytillkomna sociala delen skapades café med lounge och tjänsteinformation.
Till slut kände vi att flödet i montern kändes bra och väl fungerande samt att information och produkter exponerades på ett trovärdigt och snyggt sätt. Här kunde besökarna slå sig ner och få en kopp kaffe från barista och lyssna till föreläsare som presenterade Elektroskandias tjänster på tre fristående moduler med inbyggda tv-skärmar.

månadens monter september – elektroskandia
Kaffebaren med barista. Med rund takmodul ovan som knyter ihop det öppna ytorna.
månadens monter september – elektroskandia
Cirkulär montervägg med anslutande förrådsdel. I förgrunden en stolpbelysning.
månadens monter september – elektroskandia
En av tre fristående väggmoduler med infälld bildskärm med presentation och föreläsning.

ETT TIPS! – Till er som funderar på att delta som utställare på en mässa!
Planera inte endast er egen monteryta, ta även reda på vilka montrar och miljöer samt eventuella aktiviteter som kommer ske i anslutning till er monter. Med den kunskapen har ni chansen att vända det till en extra fördel för ert mässdeltagande och er monteryta.

En videovägg (bestående av nio kantlösa skärmar) placerades på en av förrådsväggarna riktad ut mot gången mittemot ett café i mässanläggningen. På så vis kunde Elektroskandia utnyttja en stor vägg som exponeringsyta med givna mottagare i caféterian och alla förbipasserande besökare.

månadens monter september – elektroskandia
Önskemål att visa presentation ut mot gången och serveringen löste vi med nio kantlösa skärmar. Den blev också ena väggen till konferensrummet och förrådet.

En helhetsleverantör – all produktion i egen regi.
Arbetet med att producera alla monterdelar har fungerat fantastiskt bra eftersom vi har all produktion i huset. Vi har under arbetets gång kunnat checka av så alla mått stämmer och att grafik, färger mm stämt med underlag och ritningar. Berättar Mårten Edorsson, projektledare på Workman Event.

Minutiös planering för att hantera kort inflytt.
Trots att tiden för uppmontering på mässan var lite väl kort (3 dagar) för en sådan stor och komplicerad monter att producera. Genomförde produktionspersonalen tillsammans med Tapio Kampman (projektledare på Workman Event) i spetsen ett kanonjobb och klarade det med glädje.

månadens monter september – elektroskandia
Från vänster: Mårten Edorsson och Tapio Kampman.

Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström

Har du sett våra tidigare montrar? 

Månadens monter augusti – Swedish Network of Convention Bureaus

Månadens monter juni – Sollentuna Kommun

Workman event producerar Östberg group i Frankfurt 2

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för Östbergs på plats i Frankfurt. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

workman event producerar okq8 monter01

Workman producerar OKQ8-monter på Mello

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för OKQ8 på Melodifestivalen. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

haugen gruppen fastfood 2019 52

Workman producerar Haugen-gruppen

Annons

Varje år går Nordens största Fast-food & Cafémässa i Stockholm. Här möts branschens ledande grossister, lokala leverantörer och nischade branschföretag. Schemat är fullspäckat med seminarier och andra aktiviteter, så som kaffeprovning och kurser i exempelvis tårtdekor och styckning.

workman producerar solera på vk choice 2019

Workman producerar Solera på VK Choice 2019

Annons

VK-Choice är Choice Hotels årliga Vinterkonferens och innebär att Choice Hotel bjuder in både egen personal och sina leverantörer till ett tre dagars event i Stockholm. Förutom galamiddag, maffiga shower på scen samt sena utekvällar så pågår det även en leverantörsmässa under lördag och söndag.

workman producerar björn lundéns monter

Workman producerar Björn Lundéns monter

Annons

Ekonomi & Företag är en mässa som går på Kistamässan årligen. På mässan samlas branschledande företag för att ta del av nyheter och trender samt för att marknadsföra sig. En kombination av attraktiva utställare och bra talare lockar över 3 000 besökare.

synologen på optikmässan

Månadens monter: Synologen av Workman Event

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för Synologen på Optikmässan på Kistamässan. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

tui kampanj på stockholm central som nådde cirka 3 % av jordens befolkning!

TUI kampanj på Stockholms Centralstation som nådde cirka 3 % av jordens befolkning!

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning inomhus för TUI inne på Stockholms Centralstation. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

rototilt på svenska maskinmässan – solvalla

Månadens monter: Rototilt av Workman Event

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning utomhus för Rototilt på Svenska Maskinmässan. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

pcb connect på s.e.e. – scandinavian electronic event

Månadens monter: PCB Connect av Workman Event

Annons

Vi presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga uppdraget vi hade denna gång var att skapa en monter för PCB Connect på S.E.E. i Kista.

månadens monter maj – profoto på branschmässa i stockholm

Månadens monter maj – Profoto på branschmässa i Stockholm

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration. Denna månad lyfter vi fram samarbetet med MCI i Stockholm och deras kund Profoto på Fotomässan 2018, där vi skapade en välkomnade öppen monter. Läs också vårt tips – Så får du tekniken att bidra maximalt under mässa och event.

Workman Event levererar helhetslösningar!
Vi designar & producerar säljande mötesplatser åt våra kunder.

Våra utställningar och montrar skapar utrymme och uppmärksamhet på mässor och event i Norden och övriga Europa.

Helhetsansvar – Som totalleverantör kan vi erbjuda kostnadseffektiva lösningar av hög kvalitet och erbjuda en flexibilitet som är svårt att tillhandhålla om man inte har allt ”in‐house” som vi har.

Produktionspartner – Vi är samtidigt produktionspartner inom mässor/event åt flera design‐, kommunikations‐ och eventbyråer. Som referens har vi Kistamässan, där vi driver och förvaltar vi deras tekniska avdelning och är ansvariga för driften av Kistamässan vilket innefattar all logistik och basproduktion av varje mässa samt godsmottagning och monterservice till samtliga utställare.

Design – Vi hjälper till med designen för att skapa den känsla och miljö som stämmer överens med ert varumärke och era behov.

Projektledning – Våra erfarna projektledare hjälper er hålla ihop projektet och översätter era önskemål till tydliga projektplaner.

Produktion – Med eget fullt utrustat snickeri, grafisk produktion och lackbox kan vi säkerställa hela produktionen och hålla en hög kvalité genom hela arbetsprocessen.

Logistik – Att koordinera transporter och produktionspersonal för att uppnå både ekonomiska och miljömässigt bäst resultat ingår i vårt dagliga arbete.

Hör gärna av er till oss så berättar vi mer om oss och våra erbjudanden.


Peter Björnesjö
peter.bjornesjo@workman.se
Telefon: 076‐633 16 48


Linus Lundin
linus.lundin@workman.se
Telefon: 076‐633 17 68


Sara Stenman
sara.stenman@workman.se
Telefon: 076‐633 16 46

Workman Event presenterar ”Månadens monter”

Missa inte hela vår artikelserie där vi löpande presenterar mässmontrar.

2019
februari - Solera på VK Choice 2019
mars - Haugen-gruppen
april - OKQ8-monter på Mello
maj - Östbergs monter i Frankfurt

2018
januari – Corsair
februari – Tresson
mars - Beauty International Wellness
april - Sätila på ISPO i München
maj - Profoto på branschmässa i Stockholm
juni - Månadens monter: PCB Connect av Workman Event
augusti - Månadens monter: Rototilt av Workman Event
september - TUI kampanj på Stockholms Centralstation som nådde cirka 3 % av jordens befolkning!
oktober - Månadens monter: Synologen av Workman Event
november - Workman producerar Björn Lundéns monter

2017
juni - Sollentuna Kommun
augusti - Swedish Network of Convention Bureaus
september – Elektroskandia
oktober - Lenovo och AreaAcademy
november - Lindab
december - BIODROGA MD

 

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Projektledare till Stockholm Furniture & Light Fair
  • Event Manager till Gröna Lund!
  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Angeli S Hederberg

Angeli S Hederberg blir ny ordförande i Talarföreningen

”Jag är stolt och glad över förtroendet”, säger samhällsentreprenören Angeli S Hederberg som är vald till ordförande." Läs mer om Angeli och vilka fler som sitter i nya styrelsen för 2021-2022.
Mote

Näringsministern inrättar besöksnäringsråd

Näringsminister Ibrahim Baylan har beslutat att inrätta ett besöksnäringsråd för regelbunden dialog med näringens arbetsgivar- och fackliga representanter. Rådet syftar till att samla berörda aktörer för tematiska samtal och organiseras av Regeringskansliet i nära samarbete med Svensk Turism.
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Digitala möten har sina poänger – nu mer än någonsin

Analoga möten är oslagbara, men det finns en mängd fördelar med digitala möten som vi kan dra nytta av, skriver Antoni Lacinai, gästskribent hos Eventeffect.
16 projekt inom turism och besöksnäringen

Hela listan: 16 projekt inom turism och besöksnäringen tilldelas 16 miljoner kronor i omställningsstöd

På uppdrag av regeringen ska Tillväxtverket under året göra insatser för att främja besöksnäringens omställning och utveckling. Inom ramen för denna satsning har 16 projekt runt om i landet beviljats totalt 16 miljoner kronor.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Cecilia Aldor

Cecilia Aldor ny hotellchef på Skogshem & Wijk

På nytt jobb

Mitt under pandemin blir Cecilia Aldor ny hotellchef på Skogshem & Wijk. Ett känt namn för många i branschen. ”Cilla” som Cecilia kallas bland vänner och kollegor, är ju inte direkt ny. Hennes karriär i restaurang- och hotellbranschen startade redan som medarbetare i Skogshems restaurang i 2005.

Unn Werdenhoff

Unn Werdenhoff i ny roll som Director Meeting & Events Optimization Area Northern Europe inom Radisson Hotel Group

På nytt jobb

Unn har lång erfarenhet av möten och evenemang i flera ledande positioner och har varit inom Radisson koncernen sedan 2001. I sin nya roll kommer hon leda Meeting & Events Cluster Reservation i Norden, bygga på synergier och kompetensutbyte mellan teamen i Sverige, Norge och Danmark, för att fortsatt erbjuda bästa kundupplevelsen vid bokning.

Hanna Johansson till Clarion Grand Hotel Helsingborg

Ny General Manager på Clarion Grand Hotel Helsingborg

På nytt jobb

Clarion Grand Hotel Helsingborg är ett av Helsingborgs mest klassiska hotell med en unik historia och atmosfär. Hotellet satsar för framtiden och nu tillträder en General Manager.

Gästskribenter

Johan Strand

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

svenska moten

Så spås mötesbranschen se ut i framtiden

Annons

Grå konferensrum och opersonliga kursgårdar är ett minne blott i mötesbokningarnas värld. I dag efterfrågar företag upplevelser, närhet och hållbara möten – vilket gör att mötesbranschen håller på att förändras.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff