Som tidigare vd för Kiruna Lappland var Peter under 10 års tid en drivande kraft i utvecklingen av Kiruna som Norrbottens ledande besöksdestination. Han kommer nu närmast från Scandic Kiruna där han som hotelldirektör ansvarat för avvecklingen av hotell Ferrum och uppstarten av Scandics nya flaggskeppshotell i staden. Han har även en mångårig bakgrund inom Swedavia som chef för Kiruna flygplats.
Peter har en gedigen erfarenhet av ledarskap inom besöksnäringen och har under en lång tid arbetat med strategiskt viktiga områden som verksamhetsutveckling och infrastrukturfrågor. Han har även stor kompetens inom marknadsföring, samt erfarenhet i att bygga relationer med besöksnäringsföretag och andra intressenter.
Peters kompetens kommer att stärka Kiruna Lapplands fortsatta utveckling till att nå visionen att vara den mest hållbara och välkomnande arktiska destinationen i världen.
– Peter Salomonsson är med sin breda erfarenhet från destinationsutveckling, besöksnäring och transport en superkraft för Kiruna! Vi har haft många riktigt starka kandidater för vd-tjänsten både från länet och utanför. Kiruna Lapplands styrelse uppfattar rekryteringsunderlaget som en tydlig bekräftelse på Kirunas attraktionskraft som besöksdestination säger Robert Gustafsson, styrelseordförande för Kiruna Lappland.
– Vd på Kiruna Lappland är det finaste jobb du kan ha ifall du brinner för att marknadsföra Kiruna som destination. Med vår vision i ryggen ska vi nu fortsätta vår resa med att paketera och synliggöra våra attraktiva upplevelser säger Peter Salomonsson.
Kiruna Lappland är den lokala marknadsföringsorganisationen (DMO) och verkar för att utveckla besöksnäringen i destinationen Kiruna in Swedish Lapland. Det är en medlemsägd ekonomisk förening och fungerar som en paraplyorganisation för de flesta turismföretagen, samt för många andra företag i Kiruna kommun. Föreningen har ca 100 medlemmar.