Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer ska nu samverka med Jokkmokk kommun för att locka fler internationella besökare.
– Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk i ett pressmeddelande.
Den internationella efterfrågan när det gäller möten med den samiska kulturen är i dag större än utbudet. Dessutom är det svårt för besökare att hitta dem genuina och autentiska upplevelserna.
– Kommunen Jokkmokk har en bredd av samiska aktörer som vill levandegöra det arktiska urfolkets unika kultur och livsstil för besökare plus en unik samarbetskultur. Detta sammantaget skapar förutsättningar att göra verklighet av affärsmöjligheterna samtidigt som man sätter Jokkmokk som centrum för samiska upplevelser på världskartan, säger Hansi Gelter som leder den kreativa processen för att forma samverkansstruktur och utveckla produktinnehållet.
– Genom det regionala strukturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland har Destination Jokkmokk resurser att genomföra tematiskt riktade utvecklingsinsatser inom produktutveckling, gemensam paketering, exportinriktad distribution och marknadsföring. Tankarna och visionen om ett samiskt besöksnäringskluster har jag haft i huvudet enda sen jag läste Naturturismutbildningen på Lapplands Lärcentra här i Jokkmokk 2015. Nu är det verklighet, säger Petra Holmbom.