”När jag stod i Brålanda första gången på 70-talet och stekte köttbullar kunde jag aldrig tro att vi en dag skulle bli en sådan här stor koncern. Jag vill tacka den svenska husmanskosten, yrkeschaufförerna och alla övriga bilister för framgångarna.” Säger Dan Tervaniemi, grundare.
En av Rastas stora styrkor, förutom fantastiska lägen och tillgänglighet, är just den svenska husmanskosten. Maten lagas från grunden enligt traditionsenliga recept av riktiga kockar och sedan starten 1973 har maten stått i fokus.
Husmanskosten har, om möjligt, tagit en ännu starkare position på våra mat- och restaurangbord idag. Den står sig genom generationer och får även med sig de yngre. Med populära stjärnkockar i täten lever den i allra högsta grad kvar i våra svenska hjärtan.
Rastas affärsidé är att vara det kompletta stoppet med allt vad där hör till – god mat, drivmedel, servicebutiker och hotellrum – för alla som reser och arbetar längs Sveriges vägar. Med generösa öppettider och gott om plats finns det något för alla. För att skapa variation och tillgänglighet för kunderna samarbetar Rasta med många starka varumärken så som OKQ8, Preem, Burger King, Brödernas, Espresso house och Starbucks.
”Vi pratar ofta om det ultimata stoppet, där ett stopp ska täcka den resandes alla behov; mat, drivmedel, kaffe, fika, toaletter, duschar, hotellrum m.m.” Säger Mikael Tervaniemi, vd Rasta Sverige
Om företagsgruppen:
Burgsvik Group bedriver idag 7 affärsområden. Rasta-anläggningar, Kulturrestauranger, Hotell, Arenarestauranger, Live-entertainment, Burgsvik Fastigheter och Boulebar. Verksamheten hade under 2021 en omsättning på 1 197 787 000 kronor.