Hallen var full av montrar från vägg till vägg. Det var svårt att ta sig fram inne på mässan på grund av antalet besökare som var på plats. Mässan hade cirka 250 utställare och 7072 besökare under två dagar. Redan på plats bokade 76% av utställarna en ny monter till nästa år i Stockholm.
– Vi är extra glada i år över att fylla hela hallen så pass mycket att vi var tvungna att även skapa montrar i entréhallen, säger Victoria Widell Ahlberg, projektledare för FFCR-mässorna i Sverige.
Trenderna som var tydligast på mässgolvet
Under mässdagarna kunde man se tydliga trender på flera håll i hallen. Vegetariskt och alternativa proteiner växer fortsatt på marknaden. Något som tydligare har tillkommit det senaste året är återanvändningen av gårdagens svinn, både från mat och dryck. Förpackningssidan har utvecklat flera retursystem av take away-förpackningar och miljövänliga alternativ. Vidare syns trenden med 50/50-principen i flera av produkterna på marknaden. På maskinsidan stod energieffektivisering i fokus.
Urban Food Trends-område med världstrender i fokus
Med ett scenschema bestående av Michelin-kockar, tävlingskockar och matinfluencers gavs besökarna, under ledning av Sandra Mastio, möjlighet att ta del av matlagning från flera världsstäder. Gäster på scenen var bland andra Niklas Ekstedt, Nazuk Turdieva, Florencia Abella, Patrick Godborg och Adam Dahlberg.
– Det var flera trender som syntes på scenen och några av dem var att kontinenter möts, nu korsar vi det svenska köket med BÅDE Sydamerika OCH Asien. Att jobba mer hållbart med det lokalproducerade samt svinn, är inte längre ett val utan är ett måste samt en vilja att uppskatta det vi har. Den gemensamma viljan att fortsätta servera nytänkande mat med välbekant botten på ett ekonomiskt och hållbart sätt är den väg alla verkar dra åt säger Sandra Mastio, programledare på FFCR-mässans Urban Food Trends-område.