Hallå där… Christine Granholm, ägare på F&R Creative i Sundsvall. För Eventeffect berättar hon om Norrlands största konferens inom digitalisering, Good Tech Conference.
– Good Tech Conference är en nationell mötesplats för alla som leder och arbetar med utveckling av och med stöd av digitalisering, berättar Christine Granholm och fortsätter:
– Konferensen äger rum årligen under vecka 42 och arrangeras i Sundsvall. Den första upplagan av konferensen arrangerades 1988 och totalt har över 2 000 seminarier genomförts.
Mötesplats inom IT och digitalisering
Syftet med konferensen är att skapa en mötesplats där alla som arbetar med IT och digitalisering inom privat, offentlig sektor och startup-företag. En konferens där de kan mötas för nätverkande, utveckling och kunskapsutbyte.
Konferensen är uppdelad i sju delkonferenser. De olika spårens innehåll sätts samman av ideellt arbetande delkonferensledare med bred kunskap och lång erfarenhet inom sina områden.
– Det skapar en unik mix av seminarier som levererar insikter och trender. Konferensen ska även inspirera till mångfald, jämlikhet och en hållbar arbetsmiljö inom IT-branschen, säger Christine.
Utmaningen med varumärkesbytet
Den största utmaningen med konferensen var varumärkesbytet, berättar Christina som ledde det kommunikativa arbetet kring varumärkesbytet, från Sundsvall 42 till just Good Tech Conference.
Hon var även ansvarig för all grafisk formgivning och eventdesign.
– Det mest utmanande momentet var allt kommunikativt arbete innan konferensen. Det var definitivt en utmaning att byta namn och innehåll efter 30 år med trogna besökare, säger Christine och fortsätter:
– Det är många olika delar som behöver förnyas, formas om, konceptualiseras och sedan kommuniceras till målgruppen.
Facebook tillät inte namnbytet på sidan
Under arbetets gång stötte det på problem som de själva inte kunde styra över. Som exempelvis när Facebook inte ville tillåta namnbytet på sidan.
– Vi behövde börja om på nytt med en tidigare inövad kanal, säger Christine.
Lasershow direkt efter morgonkaffet
Konferensen drog igång med en lasershow direkt efter morgonkaffet.
– Då kreativitet var årets tema för konferensen visste vi att vi behövde överraska besökarna och bjuda på något spektakulärt redan på morgonen när de knappt fått dricka sitt morgonkaffe än, berättar Christine och fortsätter:
– Därför bjöd vi dit musikteatergruppen Sirqus Alfon som drog igång konferensen med sin spektakulära lasershow. Det blev verkligen en wow-upplevelse för många och något de inte förväntat sig.
Slog fjolårets besökarantal
Christine berättar att de slog fjolårets besökarantal.
– När vi började planeringen av den nya konferensen visste vi inte alls hur den skulle tas emot av besökarna, gamla som nya. Vi hade inte ens ett färdigt program att marknadsföra så sent som i september, säger Christine och fortsätter:
– Vi arbetade som djur och slog fjolårets besökarantal. Under Good Tech Conference första år besöktes konferensen med 400 personer.
Positiva siffror
Christine berättar att utvärdering som gjordes efter konferensen visade på positiva siffror från samtliga medverkande.
– Många uppskattar konferensen för att den bjuder på bredd och djup. Över 50 seminarier går att besöka under tre dagar där det verkligen går att fördjupa sig i ett specifikt ämne eller välja seminarier från sju olika ämnen, berättar Christine och fortsätter:
– Det blev verkligen det lyftet som behövdes efter 30 år. Det flöt på väldigt fint under alla tre dagar och jag tror vi arrangörer drog en lättnads suck efteråt. Vi hade rott i hamn konferensen med all det bakgrundsarbete som krävdes innan.
Hur kan konceptet inspirera andra som jobbar med event?
– Konferensen smygstartar med ett koncept som kallas Get Together där besökarna får lyssna till två inspirationsföreläsningar för att sen gå vidare och besöka den lokala matmarknaden som flyttar in i restaurangen på Quality Hotel Sundsvall, berättar Christina och avslutar:
– Där blir de underhållna av komiker och minglar på ett avspänt sätt innan konferensen officiellt drar igång dagen efter. Det är ett uppskattat koncept som gör att folk lär känna varandra innan konferensen och det är enklare att nätverka och ta kontakt med nya människor. Speciellt då konferensen program är så fullmatat så är den tiden innan väldigt värdefull för att få ihop människor.