“Vi har behövt lära oss att vara multikompetenta och specialister på mycket.”
Vad är den största utmaningen företag möter när de planerar event idag?
– Jag tänker direkt på tre saker: kostnadskontroll, få till interaktivitet och en klar röd tråd. Det tar givetvis tid att planera ett bra event som innehåller alla bitar. Med goda erfarenheter från arbetet med några av Sveriges största show och teaterkoncept ser jag att vi kan lära oss mycket om effektiva, kreativa lösningar och ha ett större fokus på den faktiska upplevelsen. I teaterns värld är det inte heller ovanligt att man hanterar flera positioner på en person i en större utsträckning. Vi har behövt lära oss att vara multikompetenta och specialister på mycket.
Ni har en stark grund i scenproduktion. Hur påverkar det era event?
– Vi tänker alltid i termer av dramaturgi och storytelling. Ett event ska inte bara ha en början och ett slut, det ska ha en röd tråd som engagerar deltagarna från första stund. Ibland uppfattar jag att det kan gå för fort när företag bokar lokal och mat innan de vet vad de vill berätta eller förmedla. Förutsättningarna för om ett event känns genuint genomtänkt beror också på var vi är och hur maten lagas. Jag minns när vi skapade shower som En värld av Skifs och Larger Than Life tillsammans med 2Entertain, då pratade vi ofta om hela upplevelsen, volymen på bakgrundsmusiken till maten, stämningen i ljuset när människor går in. Det är viktiga puzzelbitar.
Spara och prioritera – utan att tumma på kvaliteten
Eutropia Event Agency har förhandlade priser med arenor, lokaler och cateringbolag samt tillgång till egen teknik och underhållning, vilket gör att kunder kan spara upp till 35% utan att kompromissa med upplevelsen.
– Vi skapar skräddarsydda event utan att kostnaderna skenar. Eftersom vi har mycket internt slipper vi påslag från många olika underleverantörer, vilket gynnar våra kunder, säger Christoffer. Vi hoppas att vi kan vara en effektiv nytänkande kraft på eventscenen.
Interaktivitet – nyckeln till ett lyckat event
För att engagera deltagarna är vår ambition, för egentligen vilket möte som helst, att bygga in interaktiva element från början till slut, aktivt scenprogram, unika smakupplevelser och skräddarsydda musikalföreställningar kan vara några inslag.
– Ingen vill sitta passiv i timmar. Jag tänker att det som säger mest om ett event är vad deltagarna pratar om efteråt. Med smarta överraskningar och genomtänkta inslag håller vi engagemanget vid liv, säger Christoffer.
”Sommarkickoffen ska kännas exklusiv – men behöver inte kosta skjortan”
Vilka trender ser ni inom sommarkickoffer?
– Mixade evenemang med både interaktiva stationer, god liveunderhållning och spännande smaker. Det kan handla om gruppuppgifter, gåtor eller fysiska aktiviteter som dans, improvisationsteater eller körsång, även sport och sen en god middag med en skräddarsydd musikalshow. Utöver det ser jag ett ökat krav på intimitet och exklusivitet för den enskilda besökaren även om det är många deltagare.
Maximera värdet – låt eventet leva vidare
Ett lyckat event är mer än en engångshändelse. Eutropia hjälper sina kunder att skapa innehåll både före och efteråt, exempelvis genom teaser-filmer, sammanfattande videoklipp eller PR kopplat till eventet.
Slutligen – vad är ditt bästa tips till företag som planerar ett event?
– Tänk på helheten. En kickoff eller ett kundevent är mer än bara mat, lokal och tal – det är en möjlighet för företag att verkligen förstärka sitt varumärke, medarbetare att knyta nya relationer och skapa engagemang för människor på djupet. Med rätt prioriteringar får man maximalt ut av ett event, fokusera på vad deltagaren skall ta med sig därifrån och känna inför, under och efter evenemanget. Ibland tar vi det för givet.
Oavsett om du vill skapa en exklusiv sommarkickoff, julfest eller en dynamisk kundkväll hjälper vi dig att få ut det mesta av din budget. Låt Eutropia Event Agency vara med från idé till färdig upplevelse.