Hallå där… Sabina Jonsson vd för Sabina Consulting / Sabina MICE & PR som tackat ja att medverka i juryarbetet för utmärkelsen Årets Eventchef.
Vem är du och vad gör du i branschen?
Jag skulle nog säga att jag är en rätt typisk entreprenör, otålig, kreativ och målmedveten. Uppväxt i Umeå, senare blev det Norge, Stockholm och efter en hel del resande tillbaka hem till Norrland. Resandet har varit en stor del i mitt liv redan i tidig ålder och nya platser och nya människor har alltid varit min stora inspirationskälla. Min drivkraft ligger i skapandet av nya mötesplatser. Jag driver ett eventbolag och en mindre PR-byrå i vilken jag arbetar som MICE marketer mot utländska mässarrangörer. Det är enormt berikande att arbeta så nära andra länder och kulturer, det är jättenyttigt att arbeta med affärsmodeller som vi inte använder i Sverige. Innan Corona-epidemin slog ut hade vi tecknat avtal för uppdrag i Cardiff, Los Angeles, London och Lissabon. Jag utbildar inom branschen och föreläser lite vid sidan av också.
Vad har du för utbildning?
Jag är självlärd och har med andra ord aldrig utbildat mig, jag var en riktigt strulig unge under skoltiden och började arbeta mycket vid sidan av skolan redan som 14-åring. När jag hittade min plats inom konferens, service och sälj som 20-åring fanns inte tid att börja plugga tyckte jag. Jag startade mitt första bolag när jag var 22 år. Att jobba hårt, gå på en del nitar, utvecklas och ta målet ännu högre är nog den bästa utbildningen, åtminstone har det varit det för mig. Jag har aldrig ångrat att jag inte pluggat, men vem vet det kanske kommer längre fram i livet.
Hur kom du in i branschen?
Jag arbetade på ett biltesthotell i de norrländska skogarna, här testades audi, mercedes och andra bilmärken i kallt klimat, jag ansvarade för konferensdelen och älskade mötet med de utländska biltillverkarna, att skapa den bästa upplevelsen. Hamnade senare på ett eventbolag i Stockholm och där förstärktes intresset att skapa events och vara en del i kommunikationen med kunderna. Det var väldigt kort tid efter det som jag startade eget.
Vad gör du nu?
Nu under våren arbetar jag med eventproduktion i digital form, samt mindre teambuilding aktiviteter. Jag och en kollega planerar en stor julshow som kommer ta rätt mycket fokus efter sommaren. Det är mest han som planerar i just det projektet och jag stöttar upp, det skall bli enormt spännande att se hur resultatet blir. Jag arbetar även rätt mycket med grupp-koordination inför våra utländska mässor som är planerade till efter sommaren. Sedan försöker jag lägga tid på konceptutveckling, jag tror saker och ting kommer förändras p g a covid-19, det är givetvis svårt att planera men jag tror inte vi kommer återgå till det normala vad gäller eventproduktion. Jag tror vi kommer möta ett helt nytt normaltillstånd vad gäller events och upplevelsebaserad kommunikation.
Vilka andra uppdrag har du i branschen?
Jag har utbildat en del inom conference management och revenue management, samt även ekonomi och affärsmannaskap kopplat till vår bransch. Jag valde att dra ner på detta tidigare när vi hade för mycket uppdrag för att prioritera utbildningsdelen. Men det ser ut som det blir ändring på det nu och jag kommer nog ta på mig mer utbildningar framöver. Sedan har jag ett par säljuppdrag också.
Varför brinner du för uppdraget att vara med i juryn?
Jag blev jätteglad när förfrågan kom, det är superviktigt och särskilt i dessa tider att lyfta och synliggöra vår bransch. Eventbranschen är mycket hårt jobb och den får alltför sällan synas i glansen. Det blir väldigt spännande att jobba med kriterier och bedömningar.
Vad tror du att utmärkelsen Årets Eventchef kan göra för branschen?
Det är många duktiga människor som arbetar med eventproduktion och då inte bara på agent-sidan utan även beställare på corporate-sidan. Jag tror utmärkelsen kan bidra till hur vi ser på vår profession i branschen. Och förhoppningsvis hur man ser på det från övrigt näringsliv också.
Berätta om ett lyckat event du jobbat med?
I februari arbetade vi med en produktion i Madrid på uppdrag av en spansk aktör.
Ca 5000 besökare och en lyckad tillställning. Väldigt givande post tours gjordes till bl a Malaga.
Mässan hade ett rätt stort fokus på CSR och sådant tycker jag är viktigt. Sedan var det en jätterolig produktion att arbeta med.
Vill du komma i kontakt med Sabina Jonsson når du henne här.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt utifrån ett antal ledord som fastställs av utmärkelsens jury. Teamet på Eventeffect som står bakom utmärkelsen kommer ha ett öppet nomineringsförfarande på sajten Eventeffect.se, där byråmedarbetare, branschfolk och kollegor kan nominera kandidater i ett öppet formulär. Av alla nominerade väljs toppkandidater ut utifrån ledorden av oss på Eventeffect och därefter koras en vinnare inom varje kategori av en jury bestående av ett tiotal personer som alla har en gedigen erfarenhet från branschen.
Tre vinnare kommer presenteras på Mötesbaren centralt i Stockholm under november:
- Årets Eventchef B2B
- Årets Eventchef B2C
- Årets Eventchef B2G
Under maj och juni kommer du kunna lära känna övriga medlemmar i juryn för Årets Eventchef i liknande personprofiler.
