Södra Teatern har sedan 1859 varit en central punkt i Stockholms kultur- och nöjesliv, välkänd för sin ikoniska byggnad vid Mosebacke Torg och den enastående utsikten från Mosebacketerrassen. Inför 2025 inleds en nysatsning med flera nyckelrekryteringar och stora visioner för framtiden.
Ny General Manager för Södra Teatern är Fredrik Scharp, som har en gedigen bakgrund inom evenemangs- och arenabranschen, bland annat med tio framgångsrika år på Münchenbryggeriet i Stockholm. Scharp uttrycker sin entusiasm:
”Jag är enormt glad och ödmjuk inför detta uppdrag, att få vara med och förvalta och utveckla ett av Stockholms mest ikoniska och vackra nöjesetablissemang – för konserter, kultur, mat, dryck och nattklubb. Med min bakgrund tar jag med mig både kunskap och idéer och jag tror att min stora erfarenhet av event- och konferensverksamhet också kommer kunna lyfta Södra Teatern ytterligare en nivå när det kommer till erbjudandet till företag. Det finns så många viktiga värden i Södra Teaterns historia som våra kunder kan dra nytta av vid deras event och möten. Få platser i Stockholm är bättre lämpade för både storslagna och mer intima evenemang, oavsett vem kunden är.”
För att stärka konsertprogrammet återvänder Fredrik Granberg som programansvarig. Med sin långa erfarenhet av konsert- och bokningsverksamhet, både på Södra Teatern och andra arenor, planerar han att vidareutveckla det redan starka konsertutbudet på Södra Teatern, inklusive scenerna Kägelbanan och Mosebacketerrassen. Sommarkonsertprogrammet på Mosebacketerrassen, som årligen lockar tiotusentals besökare, börjar redan ta form.
Anders Backman tillträder som Food & Beverages Manager. Med nästan tre decennier inom restaurangbranschen, inklusive roller på Sturehof och flera av Familjen Ahlboms restauranger, kommer Backman att utveckla Södra Teaterns mat- och dryckerbjudande. Fokus ligger på att erbjuda högkvalitativa alternativ för företagsevenemang samt att förbättra de fasta menyerna för konserter, nattklubb och Mosebacketerrassen.
Teamet för Möten & Event förstärks med Annika Friman och Martina Sterner. Friman kommer senast från rollen som försäljningschef för Möten och Event på Ad Astra by Elite i Södertälje och har tidigare erfarenhet från Londons medlemsklubbar samt hotell i Göteborg och Stockholm. Sterner har en bakgrund som Key Account Manager på ATG och försäljningschef på Thon Hotels i Sverige, med fokus på att etablera Thon i Sverige samt sälja evenemangs- och konferenslösningar i Norge och Bryssel.
Södra Teatern drivs av Stockholm Live, en del av ASM Global, som även ansvarar för arenor som Avicii Arena, Strawberry Arena och 3Arena i Stockholm. Marie Lindqvist, Senior Vice President Operations Europe på ASM Global, kommenterar satsningen:
”Vi är mycket stolta över vår ikoniska Södra Teatern som innefattar så många möjligheter för evenemang och upplevelser av olika slag, både inomhus och utomhus. Nu tar vi ett krafttag och vi är så glada att just Fredrik Scharp är på plats för att leda detta arbete, tillsammans med Fredrik Granberg på programsidan och rutinerade Anders Backman när det gäller att utveckla mat- och dryckesupplevelsen. Att vi dessutom stärker teamet kring möten och event med två personer innebär att Södra Teatern inte bara ska vara Stockholms vackraste plats utan även den bästa och mest flexibla platsen för olika typer av företagsevenemang.”
Fredrik Scharp, Anders Backman, Martina Sterner, Fredrik Granberg och Annika Friman




