Besökarantal och utställningsyta
Mässan lockade totalt 29 286 besökare, en ökning från föregående års 27 114. Utställningsytan omfattade 6 028 kvadratmeter, där cirka 200 fordon visades upp. Dessa representerade 26 husbilsmärken och 7 husvagnsmärken, tillsammans med campers, töltvagnar, taktält och diverse tillbehör.
Kommentarer från arrangörerna
– Det är tydligt att både camparna och branschen ser en vändning efter några tuffa år, säger Jörgen Nyström, projektledare för mässan som nu hölls för andra gången.
– Det är ett helt annat go i branschen i år och man ser att camparna vågar be om offert, vågar byta upp sig och vågar göra affär, fortsätter Jörgen Nyström.
Försäljningsstatistik för husbilar och husvagnar
Under årets första två månader ökade försäljningen av husbilar med över 55 procent och husvagnar med 42 procent jämfört med samma period föregående år. Per Nilsson, ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF), förklarade att det funnits ett uppdämt behov där många tidigare avvaktat med investeringar på grund av världsläget och höga räntor. Nu ser man dock ljusare på framtiden och vågar satsa på nya campingfordon.