Grundidén bakom gamification är att låta andra icke-spelsamanhang inspireras av spel för att öka engagemang och intresse för en viss aktivitet.
Stockholmsmässan blir Skandinaviens första konferens för gamification på arbetsplatsen.
Millennie-generationen vill ha flexibilitet
Med hjälp av gamification kan medarbetare som befinner sig på olika platser lätt arbeta i gemensamma projekt. Samtidigt som chefen kan se att arbetet går framåt som planerat och bygga in smarta feedback-loopar.
I dag är det inte lika viktigt att ha ett fysiskt kontor att jobba ifrån. Millennie-generationen har ett stort behov av flexibilitet – digitaliseringen gör det möjligt att vara rörlig samt att gruppen kan jobba under olika tider på dygnet.
Verktyget kan även användas i rekryteringsprocesser
Gamification används också som ett rekryteringsverktyg. Både för att behålla talanger och rekrytera nya medarbetare.
– Att tidigt i processen rekrytera på skills genom gamification gör att man inte sållar bort kandidater på fel grunder. Samtidigt ger man kandidaterna en givande upplevelse och möjlighet att briljera direkt, säger Niklas Jungegård, vd och medgrundare av rekryteringsföretaget Sqore i ett pressmeddelande.
Mässan hålls den 28 september.