Malmös värdskap för Eurovision 2024 i siffror:
- 163 miljoner tv-tittare
- 159 680 besök till de tre officiella ESC-platserna Malmö Arena, Malmö Live och Eurovision Village
- 51 430 unika besökare
- 445 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning
- 3,98 miljoner kronor i intäkter till Malmö stad genom biljettförsäljning på Malmö Live
- 71 737 kommersiella övernattningar (hotell, AirBNB etc) i Stor-Malmö
- Över 90% av citydressen har återvunnits
- 550 volontärer och 22 teamledare deltog. Bland dem talades 56 olika språk, inklusive minst ett officiellt språk från varje tävlande land.
Under Eurovisionveckan erbjöd Malmö både en arena för fest och yttrandefrihet och blev en samlingspunkt för besökare från hela världen. Med totalt 159 680 besök på de tre officiella evenemangsplatserna tog Malmö emot 51 430 unika besökare från över 80 länder.
–Det är glädjande att så många av besökarna anger att Eurovision i Malmö varit en positiv upplevelse som de kommer att minnas länge. Jag är också glad att vi höll budget och att många ville samarbeta, säger Karin Karlsson, övergripande projektledare för Malmös värdskap.
Starka ekonomiska effekter på kort och lång sikt
Stora evenemang är en viktig språngbräda för Malmö som destination och tillväxtmotor. I samarbete med Destinationssamverkan Malmö kunde Malmös företag involveras för att bland annat lösa hotellbokningar och transporter. Totalt var 300 aktörer från det lokala näringslivet engagerade.
Eurovision har bidragit med en turistekonomisk omsättning på totalt 445 miljoner kronor. Av den totala omsättningen så beräknas cirka 378,1 miljoner kronor hamna i Stor-Malmö medan 2,7 miljoner hamnar i kringliggande kommuner och 64,2 miljoner hamnar i Köpenhamn.
–Med Eurovision har vi flyttat fram Malmös positioner ytterligare i rätt riktning. Trots ett besvärligt världsläge lyckades vi i planering och genomförande hålla ihop för evenemangets, besökarnas och Malmöbornas bästa. Vi vidareutvecklade vår samarbetsmodell mellan staden och besöksnäringen till något väldigt bra och denna ligger nu som en stabil grund för kommande större evenemang, säger Karin Mårtensson ordförande i Destinationssamverkan Malmö AB.
Besökarna kom utifrån, spenderade och gav fina betyg
Besökarna kom främst från utlandet och Eurovision var deras dominerande anledning till besöket. Eurovisionbesökare är generellt en hängiven och engagerad grupp som laddar för att besöka finalveckan under lång tid. För en väsentlig del av dem är Eurovision en livsstil och finalveckan är årets höjdpunkt.
Eurovisionbesökarna som kom till Malmö stannade längre än genomsnittliga turister, övernattade kommersiellt och spenderade generöst. Majoriteten har gett fina betyg till evenemanget och sina upplevelser under veckan.
Besökarna gav framför allt tillgängligheten och möjligheterna att resa till och i staden höga betyg. Även tryggheten och säkerheten runt festplatserna har skattats högt. Bemötandet i restauranger och affärer och av Malmöborna får också goda betyg.
Något sämre betyg fick Malmös atmosfär som levande och härlig och de internationella Eurovisionbesökarna har något lägre benägenhet att rekommendera Malmö än vad turister vanligtvis har.
Malmö som evenemangsstad och tillväxtmotor
Forskning visar att stora evenemang har långsiktiga positiva effekter för värdstäder. Ekonomiskt genererar de intäkter men bidrar också till att stärka stadens varumärke och attraktionskraft. Värdskapet för Eurovision ger Malmö fördelar i konkurrensen om framtida besökare, investeringar och talanger och stärker stadens profil som en destination för evenemang på hög nivå. Malmös värdskap blev också certifierat som hållbart evenemang, vilket bidrar till målet att förena tillväxt och ansvarstagande.
Malmöborna har uttryckt sig positivt inför stora evenemang. Malmö har genom Eurovision förstärkt sin position som en öppen stad där både fest och yttrandefrihet får plats. Genom bland annat 550 volontärer och 22 teamledare har staden också utvecklat sin kompetens inom arrangörskap.
–När vi började planera Eurovision så möttes vi av ett stort engagemang inom stadens kultur- och näringsliv. Genom samarbetet med Malmöbor, företag och kulturutövare fortsätter Malmö att skapa förutsättningar för framtida stora evenemang och en hållbar tillväxt för staden, säger Johan Hermansson, fritidsdirektör och ordförande för exekutiva kommittén för Malmös värdskap.