Patrick Walldén startade tillsammans med Stefan Norén PS Communication, som de drev tillsammans under 19 år. När Patrick lämnade och skulle hitta en ny väg, så stod det snabbt klart för honom att han skulle fortsätta att driva byrå. Men han ville göra saker lite annorlunda än sist. Målet var att bygga en modern byrå, som suddar ut gränserna mellan anställd och frilans. På BANG finns idag 17 anställda och ett tiotal strategiska vänner. De ”strategiska vännerna” är frilansare och partners som är en viktig del av teamet. De är lika involverade i kundprojekten som sina anställda kollegor och är alltid välkomna på interna aktiviteter.
– Jag har funderat mycket på hur man bygger en modern byrå och jag tror att det handlar mycket om hur den organiseras. Vi jobbar i nätverk, med frilansare som vi betraktar som kollegor. Jag tror att det är viktigt att verkligen göra det fullt ut, våga inkludera nätverket i företaget för att undvika en ”vi och dom”-känsla.
Patrick menar att det bygger en stark intern gemenskap men det skapar även mervärde för kunderna. Genom att ha ett större utbud av kompetens att välja på, där en stor del är frilans, blir det lättare att välja rätt person för respektive projekt. Ingen behöver vara med i projekt som inte passar dem, bara för att de behöver beläggas med timmar.
BANG är kommunikationsbyrån som jobbar med reklam och event. Medarbetarna kommer från både reklam-och eventbranschen och Patrick uppmuntrar dem till att utforska nya områden. Med en förkärlek för metaforer så säger Patrick att hans team ”kan spela flera instrument” – både event och reklam. Patrick menar att allt fler kunder letar efter en en byrå som kan erbjuda en helhetslösning. Många kunder uppskattar att jobba mot en byrå, istället för flera olika. Internt skapar det även en lärande kultur, tack vare teamets olika bakgrund.
BANG har kontor i Stockholm och Köpenhamn men finns genom sitt nätverk på fler ställen i Europa. Från sina år med PS Communication har Patrick erfarenhet av att jobba med riktigt stora team, vilket kommer med en del utmaningar. Tanken på att hålla BANG lite mindre finns där, men om efterfrågan fortsätter vara stabil så kommer han nog inte vilja bromsa. Han tycker om att bygga upp saker och tror att lösningen blir att fortsätta jobba nätverksbaserat.
– Vi pratar ofta om hur stora vi ska bli och just nu hade vi kunnat vara tio personer till. Men jag har erfarenhet av att jobba på byråer med 150-160 personer och det är en utmaning att hålla kulturen levande.
BANG hade guldregn under våren 2022. De fick Gyllene hjulet för sin kampanj med Unicef och Guldägget för sin kampanj med techbolaget Wirepas. Patrick menar att det ger trovärdighet mot kunder, men framför allt skapar det en intern stolthet som är viktig. BANG är nominerade till fler priser i höst, om det fortsätter att regna guld återstår att se – men oavsett vad som händer så fortsätter dem att ge BANG for the bucks.
Av: Lovisa Wallin