Tubecon Sverige är en organisation som skapar event för att sammanföra några av landets största sociala medier-profiler med sina tusentals fans. I början av året kom över 4 500 ungdomar till Stockholmsmässan för att ta selfies och kramas med sina idoler.
Förutom att träffa sina idoler får besökarna bland annat ta del av paneldiskussioner som rör Youtube-profilernas hjärtefrågor – allt från HBTQ-frågor till kampen mot näthat. Medföljande föräldrar får också möjlighet att besöka ”Parents Park” för att lära sig mer om vad deras barn egentligen gör på nätet.
– Besökarna har ännu en gång överträffat våra förväntningar. Det är en fröjd att se hur glada de blir när de får träffa sina idoler. Men det som känns allra bäst är när vi håller paneler där Youtubers från prata om viktiga frågor med sina fans, och när vi får berätta för föräldrar om hur deras barn använder Youtube. I de ögonblicken lägger sig hysterin för en stund och man kan verkligen fokusera på ämnet, säger Martin Arvebro, producent för turnén i ett pressmeddelande.