Med närmare 150 utställare på plats uppskattade de närmare 3000 besökarna variationen av utställare på mässan och smakproverna som erbjöds. ”Vi är glada över responsen på årets mässa! Hälften av alla utställare har redan bokat sin monter till nästa FFCR-mässa i Göteborg 2026”, säger Victoria Widell Ahlberg, projektledare för FFCR Sverige.
Nyheter, trender och affärsmöjligheter
I montrarna kunde man se tydliga trender som fortsatt tillväxt för vegetariska och alternativa proteiner, energieffektiva lösningar och miljövänliga förpackningar. ”Vi älskar den här mässan! Man hittar alltid nya och spännande produktnyheter och alla utställare är så insatta i sina varumärken”, berättar besökaren Anca Timiras från Restaurang Ester.
Som följd av en satsning från FFCR-teamet fanns det en stor mängd lokala utställare på plats – något som lockade många besökare! ”Det som skiljer årets mässa från tidigare är fokuset på västra Sverige. Man fick verkligen en känsla av vad Västsveriges matscen har att erbjuda”, säger Victoria Widell Ahlberg.
Swedish Plate på scen
Mässans Live-kök, Swedish Plate, presenterade några av landets välkända kockar och branschexperter, under ledning av tv-profilen Lisa Lemke. Här fick besökarna inspiration och unika recept utifrån hållbara och närproducerade råvaror. Profilerna på plats var bland andra Frida Ronge, Thomas Sjögren, Desirée Jaks, Richard Waje och Johan Backéus.
”Att se dessa kockar skapa nya rätter med hållbarhet och lokala råvaror i fokus visar verkligen vart branschen är på väg. Det handlar inte längre om enstaka trender utan om en rörelse mot mer hållbara och kreativa lösningar och det är just detta som vi ville förmedla genom scenkonceptet Swedish Plate”, säger Victoria Widell Ahlberg.
Nästa stopp: FFCR Stockholm
Efter att ha samlat HORECA-branschen under ett tak i Göteborg ser FFCR-teamet fram emot att välkomna branschen återigen på mässgolvet i Stockholm den 29–30 januari 2025! Med ännu fler utställare och ett ännu bredare program är förväntningarna höga. Men först kommer branschen att smälta allt från mässan i Göteborg – där nya kontakter och affärer redan börjar ta form.