Hallå där… Stanley Wong, vd på Svenska Dryckesmässor.
Vad är Svenska Dryckesmässors koppling till Örebro?
– Det hela startade 2008 när började jag på Conventum, kongressanläggning i Örebro, och där fick i uppdrag att starta igång en öl- och whiskyfestival samt vara ansvarig för vinmässan på Örebro Slott. Efter två år kände jag att jag ville gå vidare. Då jag mellan 1994 och 2008 drivit två egna restauranger i Örebro började det rycka i mitt entreprenörsben att få driva något eget igen och dryckesmässor kände jag var kul och kunde utvecklas så att jag sa upp mig och startade första mässan i Karlstad 2011 tillsammans med Great Events of Karlstad.
Kan du berätta om er affärsidé?
– Affärsidén är att skapa en mötesplats och interaktion mellan dryckesproducenter och besöksmarknaden. Vi vill att besökarna ska få ökad kännedom och kunskap om drycken och i slutändan ska det resultera i att man dricker mer kvalitativa drycker och med större medvetenhet. För oss är det också viktigt att det skapas besöksnäringsnäringseffekter i staden där vi arrangerar våra mässor, något vi kan se under mässdagarna både inom hotell- och restaurangnäringen men också konfektionsbranschen.
Varför tror du ni vuxit så mycket sedan 2011?
– Det är nog många faktorer som spelar in men en av dom är att vi har producenter, importörer, bryggerier, destillerier och andra företag som tror på vår affärsidé och vågar satsa tillsammans med oss. Vi har idag nio dryckesmässor och många av dom är med på samtliga av våra mässor. Att starta en helt ny dryckesmässa så behöver vi först och främst ha med oss företagen som ställer ut på våra mässor och då är det viktigt att ha en stab som tror på oss och som vi kan bolla med för att utvecklas. Och det är tillsammans med dom som vi kan skapa ett intressant innehåll som sedan lockar besökarna, säger Stanley Wong och fortsätter:
– Vi har också valt att starta i städer som har saknat ett liknande evenemang. I städer som Karlstad, Västerås, Göteborg, Linköping, Uppsala och Stockholm har det inte funnits något liknande innan, som exempelvis i Göteborg, då vi 2013 startade stadens första öl- och whiskymässa. Idag har den blivit Nordens största tvådagars mässa och vi hade 25 000 besökare under två dagar här i våras.
På vilket sätt bidrar Svenska Dryckesmässor till Örebro som destination?
– Då mässorna arrangeras i andra städer så blir det många besök hos våra kollegor runt om i landet, men då och då kommer dom hit så vi får visa upp vårt kära Örebro från sin bästa sida. Sedan är vi såklart lite Örebro-patriotiska och går det bra för bryggerierna eller importörerna här i regionen så vill vi självklart lyfta dom lite extra på något sätt.
Hur ser era framtidsplaner ut?
– Vi har alldeles nyligen lanserat ett helt nytt mässkoncept som heter Sparkling, ett stort bubbelevent med bara champagne och mousserande drycker. Först ut blir i Göteborg den 5 oktober 2019 på Svenska mässan. Intresset har varit enormt stort och de 5 500 biljetterna som släpptes den 29 april sålde slut på bara tre veckor. Jag har aldrig varit med om något liknande under mina elva år inom dryckesmässbranschen, säger Stanley Wong och berättar vidare:
– Vi har flera planer för framtiden. Ett exempel är att sätta öl- och whiskymässan i Göteborg på den internationella kartan. Vi är redan på god väg att synas i våra nordiska länder men även lyfta blickarna mot Europa. Vi har de senaste åren fått många intressanta utländska besökare och producenter som har prisat arrangemanget och säger att man inte har något liknande evenemang någonstans i Europa. Vidare kommer vi att fortsätta att utveckla och förädla våra befintliga mässor. Branschen är i ständig förändring och det är vårt jobb att hålla oss uppdaterade med den. Vår strävan är att alltid hålla en hög kvalitet på våra mässor, både för utställarna och för besökarna.